XR-eisen bij demonstratie herkenbaar voor BVM2

    0
    166

    Op zaterdag 23 maart demonstreerde Extinction Rebellion (XR) bij Eindhoven Airport.

    BVM2 was niet bij de organisatie betrokken, maar schrijver dezes was als persoon aanwezig. Met nog een paar honderd andere personen.

    Het ging er relatief gemoedelijk aan toe. Directeur Hellemons had zijn voorzorgen genomen (mogelijk meer dan nodig was). Er was een smak politie en marechaussee op de been en mede daarom lukte het XR niet om over het hek te klimmen.

    Tegelijk was er een ‘brave’ demonstratie met een podium, en was er een goede muziekgroep die in de buitenlucht speelde, voor een grote afbeelding van PSV-spelers en hun technische omgeving.

    Uiteindelijk verkaste het gezelschap naar de hal, waar men een tijd lang zittend bijeen was. Via een sluipweg kon het publiek toch nog bij de vliegtuigen komen. Om half vier vond burgemeester Dijsselbloem het mooi geweest en werden de actievoerders ceremonieel naar buiten gedragen.

    Het is bekend dat er in de achterban van BVM2 wisselend gedacht wordt over de wijze van manifesteren van XR. Dat staat uiteraard iedereen vrij.

    Het is wel verstandig om je te realiseren dat XR veel publiciteit genereerde voor een eisenpakket waar BVM2 het een eind mee eens is.

    1. Halveer het aantal vluchten (XR)
      Ook voor BVM2 is een krimp van het aantal vluchten een overweegbare optie. Of dat een halvering moet zijn is een ander verhaal.
    2. Stop fossiele subsidies, belasting op kerosine nu! (XR)
      Kunnen we het als BVM2 mee eens zijn
    3. Een directe stop op privéjets, dus in 2024 en niet in 2026 (XR)
      Vinden we als BVM2 een beetje overdreven. XR is hier iets te verliefd op de eigen symboliek. Het staat al vast dat er 1000 van de 1560 vliegbewegingen in 2026 wegvallen. Dat is mooi, maar heeft geen schokkend effect op het geheel. Of dat in 2026 of in 2024 gebeurt, heeft een verwaarloosbare invloed op het klimaat.