(Weer eens) de verbondenheid tussen politiek en luchtvaart

    0
    818
    Grondpersoneel op Schiphol

    Het dagblad Trouw berichtte op 20 juli 2020 over de verbondenheid tussen politiek en luchtvaart. Weer eens, moet men onderhand zeggen, na vele eerdere analyses.

    Over dat het Rijk een 70%-belang heeft in Schiphol en 14% in de KLM en financieel belang heeft bij een goed draaiende tent.

    Over dat Benschop van Schiphol en Elbers van de KLM de deur platlopen op het ministerie.

    Over dat kennis wegbezuinigd is in het verleden, en dat de kennis die in het heden wordt opgedaan snel weer weglekt door het vele jobhoppen. Daardoor worden vragen in de Tweede Kamer niet meer beantwoord door eigen ambtenaren, maar rechtstreeks door KLM, Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland. Ze schrijven zelfs de oneliners voor minister Cora van Nieuwenhuizen.
    En dat door dat kennisverlies het ministerie niet meer in staat is om te beoordelen of er fouten in geluidsrapportages en stikstofberekeningen (rond Lelystad) staan.

    Over dat de internationale afspraken binnen de luchtvaart nationale overheden in een knellend corset dwingen.

    Schiphol en de KLM hebben enig belang voor de Nederlandse bereikbaarheid van buiten, maar dat belang zou met veel minder vliegbewegingen ook gerealiseerd kunnen worden. Onduidelijk is of de Nederlandse economie groeit door de luchtvaart, of dat de luchtvaart de economie volgt.

    Waar de KLM een injectie krijgt van 4,3 miljard, moet de NS 1,5 miljard delen met het totale Nederlandse reguliere openbaar vervoer. Blijkbaar hoort er geen politiek sentiment bij de NS en wel bij de ‘blauwe’ KLM.

    Het is goed dat Trouw het allemaal nog eens op een rijtje zet, maar het is eigenlijk geen nieuws meer.
    Zie https://www.trouw.nl/binnenland/waarom-klm-en-schiphol-een-voorkeursbehandeling-krijgen~bb99da69/