Waarom vliegen zo goedkoop is volgens Follow The Money

    0
    1780

    Het onderzoekscollectief Follow The Money heeft gedetailleerd in kaart gebracht welke, al dan niet verborgen, overheidssubsidies niet meegeteld worden in de ticketprijs. Hoe kan het dat een retourtje Toulouse met het vliegtuig even duur is als een retourtje Terschelling?

    Een denkbeeldig koppel telde €81,65 neer voor een retourtje Schiphol-Toulouse met de KLM. Niet eens het goedkoopste ticket, maar heen en terugreis waren aan beperkingen gebonden, dus men kon niet het onderste uit de kan hebben.

    Wat had daar aan overheidsbijdragen in meegeteld moeten worden wat er niet in zit (dus subsidie, dit begrip ruim gedefinieerd):

    €  7,35             BTW-vrijstelling
    €45                  infrastructuur rond Schiphol
    pm                   kunstmatig laag gehouden havengelden op Schiphol
    €  3,38             doorberekening inzet maarechaussee
    €  0,05             doorberekening pijpleidingen
    €25                  belastingvrijstelling kerosine (accijns en BTW over accijns)
    €  0,25             talloze kleinere subsidiestromen
    pm                   doorberekening €43 aan extra staatsschuld voor aanschafaandelen Air
    France
    pm                   doorberekening kosten handelsoorlog Airbus-Boeing
    €  1,00             kosten Single European Sky en luchtruimbewaking
    €  4,14             CO2 – emissiekosten ETS

    De niet-pm posten in dit overzicht tellen op tot €86,17 . Met andere woorden: bij het gekozen voorbeeld zijn de in rekening gebrachte kosten ongeveer gelijk aan de niet in rekening gebrachte kosten.

    Overigens, moet men er eerlijkheidshalve bij zetten, kun je een exercitie als deze ook voor de trein uitvoeren. Als de aanleg van de rails met toebehoren aan de gebruikers zou worden doorgerekend, zou er ook een andere ticketprijs staan als er nu staat.

    Het volledige artikel is te vinden op www.ftm.nl/artikelen/een-goedkoop-vliegticket-komt-niet-uit-de-lucht-vallen?utm_medium=social&utm_campaign=sharebuttonleden&utm_source=mail . Er hoort een Excelbestand bij, zodat eenieder met financiele interesse daar zijn/haar tanden op stuk kan bijten.

    BVM2-bestuurder Bernard Gerard heeft aan Follow The Money de vraag voorgelegd of zij konden achterhalen welke bijdrage Eindhoven Airport betaalt voor het gebruik van militaire infrastructuur.