Voorselectie Nationaal Programma Ruimte voor Defensie spaart tot nu toe regio Eindhoven – BVM2 blij

    0
    196

    Vanwege de gespannen toestand in de wereld – waarover BVM2, als niet-politiek gebonden belangenorganisatie, op zichzelf geen uitspraak doet anders dan dat deze toestand te betreuren is – wil Defensie zijn faciliteiten uitbreiden. Dat vindt plaats in het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD), http://www.defensie.nl/onderwerpen/ruimte-voor-defensie .

    Hierover is op deze site al vaker gesproken ( https://bvm2.nl/bvm2-dient-zienswijze-op-np-ruimte-voor-defensie-in/ ).

    Er zijn dertien werkvelden waarvoor Defensie in heel Nederland ruimte zoekt (‘bovenregionaal’) . Dat gebeurt ‘trechterend’: men begint met een handvol mogelijkheden, zet daar een zo rationeel mogelijke beoordelingswijze op, en vinkt er steeds meer af.

    De eerste ronde afvinking is door staatssecretaris Tuinman op 12 november, in briefvorm, naar de Tweede Kamer gestuurd ( https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024D43527&did=2024D43527 ).  Deze trechtering bespreekt een aantal werkvelden, maar geen werkveld op luchtvaartgebied dat voor de regio Eindhoven-Helmond, het werkgebied van BVM2, van belang is. Dit document gaat over werkveld 1 t/m 6, 9  en 10.

    Op 12 december 2024 bracht de staatssecretaris opnieuw een trechteringresultaat uit, nu over de werkgebieden 8 en 13, resp. toename gebruik jachtvliegtuigcapaciteit (lees de F35) en korte/smalle onverharde landingsbaan. Zie hiervoor https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z21037&did=2024D49563 .
    In deze trechtering valt vliegbasis Eindhoven voor de plaatsing van F35’s af (hoewel, ‘definitief’ is pas definitief als er ‘definitief’ op staat – de toelichting spreekt van een ‘zeer kleine kans’). Vliegbasis Volkel, waarvan het invloedsgebied overlapt met dat van vliegbasis Eindhoven, valt ook af. Vliegbasis De Peel blijft in beeld voor plaatsing , maar dat is buiten het werkgebied van BVM2 .
    Voor de korte, onverharde landingsbaan (‘dirt strip’) valt in onze regio de Oirschotse Heide af en blijft vliegbasis De Peel in beeld.

    Boomtopvliegende Apachehelikopter, uit een promofilmje van Defensie

    Wat nog ontbreekt, en dat is men in de euforie over het niet-plaatsen van F35’s misschien vergeten, is dat de werkvelden 11 (laagvlieggebieden helikopters) en 12 (helikopterlandingsplaatsen) nog niet aan bod zijn gekomen.
    De NPRG-website over deze twee werkvelden is weinig informatief ( https://www.defensie.nl/onderwerpen/ruimte-voor-defensie/ruimte-per-provincie , ruimtebehoefte met meerdere locaties).

    Onderstaand kaartje is uit de Notitie Reikwijdte en detailniveau (NRD) van de MER, die voor de NPRD nodig is. Die is te downloaden op https://www.defensie.nl/onderwerpen/ruimte-voor-defensie/downloads/publicaties/2023/12/15/notitie-reikwijdte-en-detailniveau-programma-ruimte-voor-defensie .
    De oranje gebieden zijn de bestaande laagvlieggebieden voor helikopters die eventueel geïntensiveerd gebruikt kunnen worden, de rode gestreepte betreft potentiële alternatieven.
    Dit gaat nog enige aandacht vragen.


    Tot nu toe zijn de 13 werkvelden met een bovenregionale afweging behandeld.
    Daarnaast zijn er ook 31 werkvelden die slechts lokaal zijn. Relevant voor de regio is de voorgestelde uitbreiding van het militaire oefenterrein Oirschotse Heide. Dat heeft echter op zichzelf geen luchtvaartaspecten en valt daarmee buiten het aandachtsgebied van BVM2. Het zou anders liggen als er ook meer helikopterlandingen zouden komen, maar dat is nog onduidelijk (bovenregionaal werkveld 12).