Vlootvernieuwing onvoldoende voor 30% minder geluidsruimte in 2030

    0
    60

    In het Van Geel-advies dd april 2019 is een belangrijke voorwaarde dat de geluidsruimte van het vliegveld (in technische zin de oppervlakte binnen de 35Ke-contour) in 2030 met 30% gekrompen moet zijn t.o.v. 2019. Deze voorwaarde wordt in de regio breed ondersteund.

    De minister (eerst Van Nieuwenhuizen en nu Harbers) probeert op twee manieren onder het advies uit te komen.
    Op de eerste plaats probeert hij de beginwaarde op te hogen. Voor BVM2 en voor de regio is dat de waarde 10,3km2 (met meteomarge) , maar het ministerie probeert daar een illegale overschrijding voor in de plaats te zetten (van ruim 12 km2 ). In onderstaande grafiek is dat wat de “0%” betekent. Over dit onderwerp is elders op deze site de nodige informatie te vinden, we spreken daar nu even niet over.
    Op de tweede plaats probeert de minister de vlootvernieuwing, die bij Van Geel een middel is naast andere middelen, tot enige voorwaarde te maken. Dus het percentage is bij de minister niet 30%, maar wat de vlootvernieuwing pijnloos toestaat. BVM2 en de regio zijn keihard voor 30%.

    In dit verband is een presentatie van belang die een spreker namens het Ministerie van I&W gaf tijdens het Luchthaven Eindhoven Overleg van 22 juni 2022. Het  Ministerie sprak op basis van een onderzoek van bureau Adecs (zie hieronder).

    Van belang is de effectieve vlootvernieuwing (dat is de werkelijke vlootvernieuwing in combinatie met de straffactoren voor de avond en de nacht). In 2026 is effectief een op de drie vliegtuigen vernieuwd, en dat kruipt omhoog richting de helft in 2030.

    Gaat men daarmee rekenen, dan leidt dat voor de oppervlakte  binnen de 35Ke-contour tot onderstaande prognose:

    (NADP1 is een startprocedure met een relatief snelle klim)

    Met andere woorden: de 30% geluidsreductie wordt niet gehaald met alleen maar het middel vlootvernieuwing, zoals de minister graag zou willen.

    Voor BVM2 betekent dat, dat er dus ook andere middelen nodig zijn, zoals minder aan de randen van de dag vliegen, of überhaupt minder vliegen.

    Wat de minister ermee wil, is niet meegedeeld.