In het Eindhovens Dagblad van 10 aug 2021 ( https://krant.ed.nl/titles/eindhovensdagblad/7156/publications/11868/pages/33 ) klagen Willem van den Brink en Ben Koenen van het Bewonersplatform Woensel-Noord (een bij BVM2 aangesloten organisatie) dat in de twee weken, voorafgaande aan de klacht, 13 vluchten na 23.00 uur binnenkwamen. Een vlucht uit Athene dd 25 juli 2021 kwam zelfs om 23.59 uur binnen (nog net voor de boeteregeling van toepassing werd).
In het Van Geel-advies is overeengekomen dat er na 23.00 uur geen geplande landingen mogen plaatsvinden. Alleen vertraagde vluchten mogen na 23.00 uur landen, en dat moet zo weinig mogelijk gebeuren. Volgens het vliegveld voldoen ze hieraan.
Van den Brink en Koenen vinden 13 vluchten in twee weken teveel om als een incidentele uitzondering aan te merken.
Ook BVM2 vindt dat de 23.00 uur-grens streng moet worden bewaakt.
BVM2-bestuurder Klaas Kopinga houdt voor BOW en BVM2 de officiele statistiek bij.
Over 2021 als geheel landde Transavia (daar gaat het in praktijk om) in 1,5% van de gevallen na 23.00 uur. Over 2019 als geheel was dat 13,5%.
De overschrijding van de 23.00 uur-grens lijkt dus tot nu toe geen structureel karakter te hebben. Maar het kan natuurlijk altijd zo uitpakken dat er een tijdelijke fluctuatie de andere kant op is, of zelfs het begin van een trend.
UPDATE dd 12 aug 2021
In een latere toevoeging aan zijn eerdere inbreng stelt Kopinga:
In 2019 was de grens voor geplande landingen 23:30 uur, en de boete werd geheven vanaf 24:00 uur. Het resultaat was dat (op een enkele uitzondering na) alle vertraagde vluchten tussen 23:30 en 24:00 landden, dus de maximale vertraging was een half uur.
In 2021 is de grens voor geplande landingen vervroegd naar 23:00 uur, maar de boete wordt nog steeds geheven van af 24:00 uur. Dat betekent dat toestellen een uur vertraagd kunnen zijn voordat boete daadwerkelijk wordt geheven. Het effect daarvan is dat dit jaar bijna de helft van de vertraagde toestellen landt tussen 23:30 en 24:00 uur, dus meer dan een half uur vertraagd is. Het lijkt er op dat de luchtvaartmaatschappijen zich meer aan de dreigende boete gelegen laten liggen dan aan de afspraak om niet ‘gepland’ na 23:00 te landen. Ik kan me levendig voorstellen dat dit bij verschillende omwonenden grote irritaties teweegbrengt, hoewel alles ‘volgens de regels’ is.
In elk geval een punt waar we in de aanloop naar de volgende medegebruiksvergunning op zullen letten.
De uiteindelijke reactie van het vliegveld en Transavia. De discussie is hiermee gesloten.