Schipholproblemen niet oplossen ten koste van Eindhoven!

    0
    84

    Naa aanleiding van de problematiek op Schiphol hebben BVM2-voorzitter Scheffers en BVM2-secretaris Gerard onderstaande gastopinie aangeboden aan het Eindhovens Dagblad.


    Opstijgend vliegtuig bij Eindhoven Airport

    Schipholproblemen niet oplossen ten koste van Eindhoven!

    Schiphol is het waterhoofd van het kind Nederland!

    Decennia lang heeft Schiphol als overstap luchthaven een positie opgebouwd die veel groter is dan de behoefte van het ‘onderliggende’ Nederland. Een studie van de Werkgroep Toekomst Luchtvaart (WTL) heeft uitgewezen dat er makkelijk 150.000 van de 500.000 vluchten af kunnen zonder dat de Nederlandse economie er een greintje onder te lijden heeft.

    Maar Schiphol wil ver boven de Nederlandse stand leven en heeft daartoe de groei tot doel op zich gemaakt, ten koste van het leefklimaat van haar omwonenden. Om over allerlei andere hinderfactoren maar niet te spreken. Daartoe wil Schiphol de goedkoopste luchthaven van Europa zijn, hetgeen bereikt wordt door lonen en arbeidsvoorwaarden die steeds extremer verslechteren naarmate men lager in het loongebouw komt. In de fijnstof-wolken werken is zelfs levensgevaarlijk.
    Het is geen wonder dat werknemers daarvoor passen als het elders in de economie beter is. Schiphol oogst nu wat het decennia lang gezaaid heeft.

    Still uit Zembla over de arbeidsomstandigheden op Schiphol

    Het aantal vluchten wordt nu mogelijk incidenteel verlaagd als crisismaatregel. Dat moet structureel gebeuren vanwege milieu, klimaat, woningbouw en gezondheid. En vanwege de overbodigheid van de overstapvluchten.

    Spartelend zoekt Schiphol naar noodafvoeren. De onderneming zou graag vluchten naar elders uitplaatsen. Eindhoven is zo’n ‘elders’, al is het een heel smal afvoertje.

    Het Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2) is een koepel van 31 regionale organisaties en ongeveer 2000 rechtstreekse ondersteuners.
    BVM2 wil met nadruk stellen dat de afspraken, die in het kader van Van Geel rond Eindhoven Airport gemaakt zijn, heilig zijn.

    In 2019 mocht de oppervlakte binnen de 35 Ke-contour 10,3km2 zijn, en in 2030 moet dat 30% lager worden en mag dat dus maximaal 7,2km2 zijn. Bijna alle gemeenteraden van de omliggende gemeenten hebben dat uitgangspunt onlangs nog eens bevestigd.
    Hoe dan ook dus 30% minder geluidsruimte in 2030.  Dat zal al moeilijk genoeg zijn, zonder dat Schipholdirecteur Benschop aan de lijn hangt bij Eindhoven Airport-directeur Hellemons, om vluchten over te nemen.


    Wim Scheffers, voorzitter BVM2
    Bernard Gerard, secretaris BVM2