Schiphol test grote accu om grondoperaties sneller elektrisch te maken

    0
    185

    (foto Schiphol)

    Schiphol laat in een persbericht weten dat het een grote accu gekocht heeft, waarmee de luchthaven de afhankelijkheid van het elektriciteitsnetwerk kan verminderen bij het elektrificeren van zijn grondoperaties. Zie schiphol-group test superbatterij op schiphol .
    Het gaat om een batterij van het Iron Flow-type die nog niet heel lang bestaat. Er zit nog Europese innovatiesubsidie op, Vooralsnog is het een test.

    De batterij is van het Iron Flow Type. Hij bevat ijzer en zout water, is niet brandgevaarlijk, gaat lang mee en vraagt geen mijnbouw naar zeldzame metalen. Het is een enorm ding en is dus alleen geschikt voor statische toepassingen. Wie interesse in de techniek heeft, zie https://de.wikipedia.org/wiki/Redox-Flow-Batterie  en Google levert nog wel meer treffers.

    De batterij is specifiek bedoeld om de APU te vervangen. Dat is de hulpmotor die de systemen van het vliegtuig draaiende houdt als dat vliegtuig aan de grond staat. Die kan dus uit en de functie wordt elektrisch overgenomen. In de scheepvaart heet dat ‘walstroom’.

    De grondoperaties beslaan slechts een klein deel van de milieu- en klimaatimpact van een vliegveld. De halleluja moet gerelativeerd worden, maar het doel van zowel Schiphol als Eindhoven Airport is om 2030 wat betreft de grondoperaties klimaatneutraal te zijn en deze accu kan daarbij helpen.(en ook tegen de luchtvervuiling).
    Misschien ook iets voor het Eindhovense vliegveld?