Ryanair: als gegeven gegeven is, is teruggegeven teruggegeven

    0
    968

    Ryanair heeft zijn hand overspeeld en heeft alles en iedereen zodanig richting het putje gemanoevreerd, dat Ryanair zelf in de afvoer is blijven steken.

    Daardoor heeft Ryanair op een aantal vliegvelden zijn bedrijfsactiviteiten verminderd of gestopt, waaronder op Eindhoven. Verminderd in de zin dat er geen vliegtuigen meer overnachten.
    Dit gaat gepaard met het inleveren van slots (vergunningen om op een bepaald moment op te stijgen of te landen). In de pers wordt een aantal genoemd van vijf per dag.

    BVM2 vindt dit een unieke gelegenheid tot krimp. Immers, als in het verleden het verlenen van slots tot historische rechten leidde, moet het inleveren van slots dat ook doen. Vindt BVM2.

    Deze opvatting is neergelegd in een brief aan de directie van Eindhoven Airport. Deze brief is hieronder afgedrukt.
    Aan de aandeelhouders (Schiphol, de provincie en de gemeente Eindhoven) is dezelfde brief gestuurd, het het verzoek om de aandeelhouderspositie te gebruiken om hun invloed aan te wenden richting krimp.

    –  –  –  –  –  –  –  –

          Eindhoven, 04 oktober 2018

    Open brief aan Eindhoven Airport en de aandeelhouders         

     Sluiting base Ryanair unieke mogelijkheid voor krimp

    In het verleden, onder andere aan de Alderstafel, heeft de luchthaven zich altijd op het standpunt gesteld dat maatschappijen aan eenmaal uitgegeven slots historische rechten konden ontlenen. Daardoor was het, naar verluidt, onmogelijk om het aantal vluchten op de Eindhovense luchthaven in te krimpen.
    Eens gegeven, blijft gegeven.

    Nu een luchtvaartmaatschappij, in casu Ryanair, vrijwillig rechten inlevert (naar verluidt vijf slots per dag), kan deze redenering worden omgekeerd. Historische rechten vervallen. Er ontstaat een unieke mogelijkheid tot krimp.
    Eens teruggegeven, blijft teruggegeven.

    Het Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2) roept de directie van het vliegveld op om het vliegverkeer op Eindhoven Airport blijvend in te krimpen met het door Ryanair ingeleverde aantal slots.

    Het Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2) roept de aandeelhouders van het vliegveld op (Schiphol, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Eindhoven) om deze inkrimping van het vliegverkeer op Eindhoven Airport te steunen.

    Hoogachtend,

    Namens het Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2)

    Bernard Gerard
    secretaris