Rotterdamse gemeenteraad neemt afstand van Rotterdams vliegveld

    0
    52

    Na een verhit debat in de gemeenteraad op 02 juni 2022 weigert de Rotterdamse politiek te tekenen voor het zogenaamde voorkeursscenario dat vliegveld RTHA aan een nieuw luchthavenbesluit moet helpen. Dat meldt Schipholwatch.

    Het vliegveld beschikt al jaren niet over een geldig luchthavenbesluit, terwijl dit wettelijk vereist is voor het exploiteren van een commercieel vliegveld. Het draait dus illegaal.

    De Rotterdamse politiek rekende het RTHA zwaar aan dat zij burgers onvoldoende hebben betrokken in een eerlijk participatietraject. Dat proces verliep chaotisch. BTV, de grootste vereniging van bewoners, werd eruit geknikkerd en de officiële vertegenwoordigers van de gemeente besloten weloverwogen uit het traject te stappen omdat zij zich niet gehoord voelden.

    “Rotterdamse bewoners zouden een belangrijke partij moeten zijn bij de participatie over de toekomst van RTHA”, aldus de breed gesteunde motie. “Nu de inbreng van de bewoners onvoldoende naar voren komt in het tussenresultaat, moet de gemeente zich niet conformeren aan de uitkomsten.”

    De rest van het artikel op Schipholwatch gaat zo sterk op de lokale omstandigheden in, dat het voor deze site niet loont. Men kan het desgewenst nalezen op https://schipholwatch.nl/2022/06/02/rotterdamse-raad-weigert-te-tekenen-voor-groei-rtha/?fbclid=IwAR1fGj1Pl45_mCQ91C9-ASKtR6jx9-5bTZvVUx4uVm2FrarRGoTftkph_vk .

    De gang van zaken bewijst dat het steeds minder een automatisme is dat de luchtvaartsector gelijk krijgt. Maar er zijn ongetwijfeld in Rotterdam nog zware jaren voor de boeg.