Onderstaande tekst is een gastopinie van directeur Femke Dingemans van de Brabantse Milieu Federatie (BMF) in het Brabants en Eindhovens Dagblad. Deze is rechtstreeks relevant voor Eindhoven Airport en wordt daarom, met toestemming, ook op de BVM2-site afgedrukt.
Het ingenomen standpunt komt voor rekening van mevrouw Dingemans. BVM2 verwelkomt de gedachte, maar beschikt niet zelf over de juridische kennis om dit standpunt op zijn merites te beoordelen.
Het bericht is te downloaden op https://www.brabantsemilieufederatie.nl/nieuws/uitspraak-rendac-zaak-heeft-ook-gevolgen-voor-eindhoven-airport/ of rechstreeks bij de krant op https://www.bd.nl/opinie/rechtszaak-tegen-rendac-heeft-extreem-veel-gevolgen-waaronder-voor-eindhoven-airport~ae0fe2bd/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.brabantsemilieufederatie.nl%2F&cb=2120fe60-aa5a-411c-b0c9-ccd4b7efc2f7&auth_rd=1

Rechtszaak tegen Rendac heeft extreem veel gevolgen, waaronder voor Eindhoven Airport
Gastopinie
De Brabantse Milieufederatie (BMF) spande een rechtszaak aan die ongekende gevolgen heeft voor Nederland. Directeur Femke Dingemans van BMF wil in onderstaande ingezonden brief uitleggen waarom ze de gang naar de rechter maakte en wat de overheid nu te doen staat.
Femke Dingemans 22-01-25, 09:29
Op 18 december deed de Raad van State uitspraak in de zaak van de Brabantse Milieufederatie tegen de vergunning van het destructiebedrijf Rendac in Son. Deze uitspraak heeft grote gevolgen voor bedrijven die, net zoals Rendac, hun bedrijfsactiviteiten willen uitbreiden op basis van slapende vergunningsruimte. Maar ook voor bedrijven die in het verleden van de overheid te horen hebben gekregen dat zij geen natuurvergunning nodig hebben, zoals Eindhoven Airport. Daarmee wordt de aanpak van het stikstofprobleem in Nederland nog ingewikkelder en heeft het kabinet er een hele klus bijgekregen.
Wat ging hieraan vooraf? De Nederlandse overheid is in het verleden ruimhartig geweest met het verlenen van vergunningsruimte aan bedrijven. Ook in gevallen waarin bedrijven die ruimte niet direct nodig hadden, konden ze die wel alvast aanvragen.
Zo ontstond er in Nederland veel ‘slapende’ vergunningsruimte. Uit cijfers van onderzoekplatform Investico, tv-programma EenVandaag en de onderzoeksredactie van de Brabantse kranten uit 2021 bleek dat er in Nederland nog zo’n 30 miljoen kilo aan ongebruikte ruimte voor stikstofuitstoot in vergunningen zat.
De hoogste bestuursrechter heeft nu de mogelijkheden beperkt om met gebruik van ongebruikte vergunningsruimte een nieuwe bedrijfsactiviteit te starten, tenzij op voorhand is uitgesloten dat die nieuwe activiteit leidt tot negatieve gevolgen voor de natuur. Want door de overmatige hoeveelheid stikstof in de Nederlandse natuur mag er geen extra stikstofneerslag meer bij. Of een vergunning uiteindelijk nodig is, hangt voortaan af van de vraag wat de huidige toestand van de natuur is en dus niet van de eerder geboden vergunningsruimte.
Slechte staat
Met de slechte staat waarin veel Brabantse natuurgebieden nu verkeren, zal de overheid in veel gevallen geen nieuwe vergunning meer kunnen verlenen. De inzet van ongebruikte vergunningen om tóch weer stikstof te gaan uitstoten, is aan banden gelegd; een belangrijke stap in het oplossen van het stikstofprobleem. Dat is niet alleen belangrijk voor de natuur, maar zorgt ervoor dat we straks bijvoorbeeld ook weer huizen kunnen gaan bouwen.
De Brabantse Milieufederatie roept de overheid al jaren op om de slapende vergunningsruimte actief te gaan intrekken
De uitspraak van de Raad van State heeft niet alleen gevolgen voor bedrijven zoals Rendac, maar voor bedrijven waarvan de overheid dacht dat die helemaal geen natuurvergunning nodig zouden hebben, zoals Eindhoven Airport. Die bedrijven moeten nu binnen vijf jaar alsnog beschikken over een vergunning. Voor hen geldt echter dezelfde toets: de huidige toestand van de natuur bepaalt of een natuurvergunning kan worden verleend.
Stikstofdeken
De Brabantse Milieufederatie roept de overheid al jaren op om de slapende vergunningsruimte actief te gaan intrekken. De provincie Noord-Brabant heeft onlangs aangekondigd om daar in juli 2026 mee te gaan starten. Daarnaast moet het kabinet met stevig overheidsbeleid komen, dat zorgt dat de stikstofdeken die over heel Nederland hangt, snel wordt aangepakt. Bedrijven moeten hun stikstofuitstoot terugbrengen en er moet weer geld beschikbaar komen om de natuur het herstellen.
Tot slot is het nodig om op te gaan treden tegen bedrijven die niet beschikken over een kloppende natuurvergunning én oplossingen te bedenken voor bedrijven die te goeder trouw en buiten hun schuld om illegaal zijn geworden. Kortom, veel huiswerk voor het kabinet.
Femke Dingemans, directeur-bestuurder van de Brabantse Milieufederatie
