Raadsvragen in Eindhoven “Consequenties stikstofvonnis Eindhoven Airport” (updates met antwoord en vervolg)

    0
    205

    In de nasleep van het stikstofvonnis aangaande Eindhoven Airport zijn er in de gemeenteraad van Eindhoven vragen gesteld. Deze staan hieronder. Het eerdere artikel hierover is te vinden op Rechter: Eindhoven en Rotterdam Airport moeten krimpen wegens stikstofuitstoot .

    Raadsvragen “Consequenties stikstofvonnis Eindhoven Airport”. datum: 15 mei 2024

    Geacht college,

    Inleiding

    Op 16 april 2024 heeft de Rechtbank Gelderland uitgesproken dat Eindhoven Airport geen natuurvergunning heeft en die wel  moet hebben.
    Eindhoven Airport heeft, in elk geval op zijn website, nog niet op de uitspraak gereageerd. De gemeente Eindhoven bezit 24,5% van de aandelen van Eindhoven Airport NV. Daardoor is de gemeente Eindhoven mede-eigenaar van het probleem van het ontbreken van de vereiste natuurvergunning.

     Wij vragen ons af welke gevolgen de uitspraak van de Gelderse Rechtbank kan hebben. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat het aantal  vliegbewegingen op Eindhoven Airport terug moet naar het jaar dat de Habitatrichtlijn van kracht werd (1992), of naar het jaar 2014 van het huidige Luchthavenbesluit annex MER?

    Omdat we benieuwd zijn naar hoe uw college met deze situatie omgaat stellen wij de volgende vragen:

    1. Heeft u als aandeelhouder een opinie over het stikstofvonnis van de rechtbank Gelderland en de mogelijke gevolgen daarvan voor Eindhoven Airport? Zo ja, welke?
    2. Heeft u met de directie van Eindhoven Airport over het stikstofvonnis en de mogelijke gevolgen daarvan gesproken? Zo ja, wat was dan, samengevat, de uitkomst  van dat gesprek?
    3. Heeft u met de andere regionale aandeelhouder, zijnde de provincie, over het stikstofvonnis en de mogelijke gevolgen daarvan gesproken? Zo ja, wat was dan, samengevat, de uitkomst van dat gesprek?
    4. Schiphol haalt ons inziens rare capriolen uit door boerderijen op te kopen, zodat de stikstofrechten (al dan niet conform de wet) overgaan op Schiphol zelf of op Rotterdam-The  Hague Airport.
      Is uw college iets bekend over vergelijkbare bewegingen in onze regio?
    5. Wat is uw opvatting over de onder 4] genoemde aanpak door Schiphol?

    Namens de fracties van de SP, VOLT,Groenlinks, PvdA en Partij voor de Dieren,

    Jannie Visscher, raadslid
    Robin Brokman, raadslid
    Jonas Roothans, raadslid
    Bart Habraken, raadslid
    Patrick van Tuijn (PvdA), raadslid in samenwerking met commissielid


    Update dd 06 augustus 2024

    Het College van B&W heeft de vragen op 11 juni 2024 beantwoord ( https://raadsinformatie.eindhoven.nl/document/14266944/1/24bst00730+Beantwoording+Raadsvragen+van+SP%2C+Volt%2C+PvdD%2C+GL+over+%27Consequenties+Stikstofvonnis+Eindhoven+Airport%27 )

    Het College van B&W houdt afstand tot de kwestie. De problematiek gaat vooral de minister aan.
    B&W hebben geen contact gehad met de andere aandeelhouder, de provincie, over het stikstofvonnis.
    Voor zover B&W weten, heeft Eindhoven Airport geen boerderijen gekocht of op andere wijze stikstofrechten overgenomen.
    B&W onthouden zich van een mening over de handelwijze van Schiphol .

    Update dd juni 2024

    De minster heeft op haar valreep een besluit genomen over de natuurvergunning en de stikstofruimte van Eindhoven Airport. Dit is inmiddels ook al weer juridisch aangevochten. Hieraan is op deze site een later artikel gewijd onder https://bvm2.nl/minister-vindt-dat-eindhoven-airport-geen-stikstofvergunning-hoeft-te-hebben-mob-naar-de-rechter/ .