Prognose vlootvernieuwing  Eindhoven Airport

    0
    145

    In het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO) van 11 december 2024 stond de ‘Uitwerking Sturingsmodel Geluid 2026-2030’ op de agenda. Dat is een procesmatig stuk hoe men denkt in de komende jaren het advies-Van Geel op geluidsgebied denkt uit te voeren. Of niet, want het is een glibberig stuk waarin je bij elke zin moet proberen te analyseren of er staat wat er staat.
    Het stuk balanceert voortdurend tussen de afspraak met de regio dat de geluidsruimte (de oppervlakte binnen de 35Ke-‘sigaar’) met 30% afneemt en de suggestie dat dat niet, of vertraagd, gebeurt.
    Voor BVM2 is het simpel: in 2030 moet er 30% van de oppervlakte af die in 2019 was toegestaan. Dit is hier al vaker betoogd en dit nog eens gezegd zijnde, blijft het in dit verhaal verder onbesproken. Het is een procedureel document.

    Onder uitwerkingsdocument ligt een toeleverend document van bureau adecs airinfra consultants, waarin de vlootvernieuwing tot 2035 ingeschat wordt. Bij Van Geel is de vlootvernieuwing een middel om het doel te bereiken, en niet een voorwaarde zoals de luchtvaartsector dat probeert om te bouwen. Als het middel niet afdoende is, moeten ze van BVM2 in 2030 maar minder gaan vliegen of althans, minder in de avond.

    Van Geel schatte in dat nieuwere vliegtuigen stiller zijn (op papier is dat zo, de praktijk moet uitwijzen in welke mate dat zo is); dat die nieuwere vliegtuigen neerkomen op vlootvernieuwing; en dat een vlootvernieuwing in 2030 van 60% mogelijk moest zijn.
    Hierover het volgende verhaal.
    In het informatieve deel van het LEO, dat ’s middags voorafgaat een de formele vergadering, bracht een ambtenaar van het ministerie van I&W een presentatie, waarvan een deel aan het adecs-document gewijd was. Het document zelf was toeleverend aan een agendastuk.

    Op Eindhoven Airport vliegen bovengenoemde maatschappijen. De grote vier (Ryanair, Transavia, Wizz Air en TUI (NL+BE) maakten in 2019 samen 93% uit van het aantal vliegbewegingen. Adecs werkt verder met deze vier maatschappijen.
    Adecs is in jaarplannen gaan kijken (als die er waren) en is gaan praten als die er niet waren. Zodoende ontstaat er een overzicht per maatschappij dat het midden houdt tussen een educated guess en toegepaste helderziendheid, welke werkwijze voor zelfs een geïnformeerde leek niet te controleren is. Het zal wel en men moet hier vertrouwen op de integriteit van adecs.
    Doel van de overzichten  is, zoals gezegd, om te voorspellen welke mate van vlootvernieuwing op Eindhoven Airport in 2030 bestaat, en dan meteen ook maar in 2035.

    Levert bovenstaande tabel.

    Wat uitleg:

    • In de percentages in de eerste bovenstaande tabel zijn de gezamenllijke vliegbewegingen van de grote 4 op 100% gesteld. Met andere woorden, de 38,85% van Ryanair is 41,8% van 93%.  Enz
    • ‘Effectief aandeel’ betekent dat avondvluchten, vanwege de straffactor in de Ke- of Lden – formule, zwaarder tellen. Een (te) sterk versimpelde uitleg: als 1% voor een bepaalde jaargemiddelde hoeveelheid herrie op een bepaalde plek staat, komt die herrie, gerekend over de hele dag, voor 31,8% van Transavia. Jaargemiddeld gerekend over de uren van 19 tot 23 (en iets later) is Transavia goed voor 48,6% van de herrie. Dat komt  omdat Transavia onevenredig veel in die uren vliegt.
      Als dus Transavia, andersom gerekend, nieuwe vliegtuigen ’s avonds inzet, geeft dat onevenredig veel voordeel.
    • Denk bij elk percentage aan zeer ruime onzekerheidsmarges.
    • Als adecs het helder ziet, wordt de 60% vlootvernieuwing totaliter in 2030 gehaald, en wordt die 60% effectief net niet gehaald.

    De man van I&W bracht het met de volgende sheet in beeld:

    Ook weer met enige uitleg.

    • Het linker derde deel bevat een prognose uit 2022 (de lijnen die beginnen in 2021), en brengt de realisatie vanaf 2023, in beide gevallen tot 2025.
      Zie ook https://bvm2.nl/vlootvernieuwing-onvoldoende-voor-30-minder-geluidsruimte-in-2030/ .
    • De stippellijn is de totale vlootvernieuwing, de getrokken lijn de effectieve.
      Dat de effectieve onder de totale ligt, komt omdat Transavia erg laat is met zijn vlootvernieuwing.
    • In het middelste derde deel worden de lijnen, die in 2021 beginnen, doorgetrokken tot 2030, en stoppen dan. Dat waren de lijnen die in 2022 getoond werden.
      Verder worden de gerealiseerde lijnen in het linkerdeel doorgetrokken in het rechterdeel. Ze snijden de 2030 – as bij  de net-wel of net-niet 60%-waardes uit bovenstaande tabel.
    • Het rechter derde deel (2030 – 2035)  is nieuw toegevoegd. Hierin waarden uit bovenstaane tabel na 2030. Op een gegeven moment duikt het effectieve percentage onder het totale, omdat Transavia modelmatig zijn achterstand met nieuwe vliegtuigen in de avond inhaalt.
    • Om de getekende lijnen moet dus een brede onzekerheidsband gedacht worden.