Wat is er aan de hand?
Elf maatschappelijke organisaties zijn, onder leiding van Knoops Advocaten, een proces begonnen tegen de Staat. De organisaties vinden dat de Staat op grove wijze nalatig is geweest in zijn zorgplicht om Nederlandse burgers, dieren en het milieu te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van PFAS-verontreiniging.
De rechter moet verklaren dat de Staat onrechtmatig gehandeld heeft; alle PFAS-emissies per direct moet verbieden; en de reeds bestaande gevaren moet verminderen.
Twee van de elf organisaties komen uit de luchtvaartsector, te weten de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde en Schipholwatch.
Het persbericht is te vinden op de site van Schipholwatch onder https://schipholwatch.nl/2024/04/24/consortium-met-schipholwatch-dagvaardt-staat-wegens-pfas-gevaren/ . Dit persbericht geeft nadere duidelijkheid.
Er is reden waarom omwonenden organisaties van vliegvelden zich specifiek zorgen maken over PFAS. De brandweer op vliegvelden heeft veel geblust, en voor het blussen geoefend, met PFAS-houdend blusschuim. Dat werkt extra goed bij vliegtuigbranden. Op enkele vliegvelden, zoals Rotterdam, Leeuwarden en Schiphol, heeft dat aantoonbaar tot veel te hoge concentraties geleid in de omgeving.
Er kunnen zich nog organisaties bij het proces aansluiten.
De FFFC is een brancheorganisatie van producenten, handelaren en gebruikers van blusschuim
BVM2
Ook BVM2 is door Schipholwatch benaderd om mee te doen aan het landelijke proces. BVM2 doet dat om twee redenen niet:
- Omdat BVM2 geen rechtspersoon is en daarom niet kan procederen
- Omdat van een PFAS-probleem op vliegveld Eindhoven niet wat bekend is. Daarom zou BVM2, als het al mocht procederen, niet kunnen aantonen dat het belanghebbend is.
Dat er geen probleem bekend is, wil niet zeggen dat het er niet is. De brandende Hercules is bijvoorbeeld in 1996 uitgespoten met blusschuim, maar het terrein is nadien opgeruimd en mogelijk is daarbij ook de bodem gesaneerd. ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Herculesramp ) .
BVM2 heeft wel interesse in het onderwerp. Wie er wat over weet, kan terecht op het contactadres op de site.
Update dd 05 mei 2024
SP dient vragen in over PFAS op en nabij Brabantse vliegvelden
SP-woordvoerder Spapens heeft vragen aan GS gesteld over de aanwezigheid van PFAS-verbindingen in de grond op en nabij de zeven Brabantse vliegvelden. De aanleiding hiervoor was bovengenoemd proces.
Vliegvelden zijn extra van belang, omdat de brandweer daar tot voor kort verplicht was met PFAS-houdend blusschuim te werken. Op en nabij diverse vliegvelden in Nederland heeft dat tot grote PFAS-concentraties in de bodem en het oppervlaktewater geleid. Voor Noord-Brabant zijn deze gegevens nog niet bekend.
Door een sterk toeval publiceerde het Eindhovens Dagblad op 04 mei, de dag nadat de vragen ingediend zijn, een bericht dat de provincie Noord-Brabant nu al op 851 locaties naar mogelijke PFAS-vervuiling zoekt. Dat is ruim de helft van de totale zoekoperatie in Nederland.
Het is zeer waarschijnlijk dat een deel van de potenriële locaties op of nabij vliegvelden ligt.
Het EhvD-artikel is te vinden op
Update dd 06 juni 2024
In zijn beantwoording van deze vragen dd 31 mei schuift de provincie de verantwoordelijkheid af: bij de militaire vliegvelden op Defensie als bevoegd gezag (hoewel de rpovincie onderkent dat vliegvelden een PFAS-bron kunnen zijn), en bij Budel en Seppe (waar de provincie wel bevoegd gezag is) op de exploitanten. De provincie weet van niets en wil van niets weten.
Zie voor vragen en antwoord hieronder: