Nederland heeft genoeg aan 260.000 à 350.000 vluchten op Schiphol. Oplossing voor luchtvaartproblemen in zicht

    0
    698

    De Werkgroep Toekomst Luchtvaart en de Bewoners Omgeving Schiphol hebben een brief aan de politieke partijen gestuurd om het regeerakkoord na de verkiezingen te richten op beperking van het aantal vluchten op Schiphol tot 270.000 à 350.000 .
    Dit verhaal gaat over Schiphol, maar in algemene zin ook van belang voor Eindhoven.

    Zie hieronder het persbericht met links om de bijbehorende documenten te downloaden.


    Persbericht

    Nederland heeft genoeg aan 260.000 à 350.000 vluchten op Schiphol. Oplossing voor luchtvaartproblemen in zicht

    Hoofddorp, 5 februari 2021- Bewonersorganisaties hebben politieke partijen opgeroepen om het regeerakkoord na de verkiezingen te richten op beperking van het aantal vluchten op Schiphol tot 270.000 à 350.000.

    “Dat lijkt een grote stap terug, maar Schiphol is als overstaphaven ongemerkt veel groter geworden dan Nederland eigenlijk voor zijn economie nodig heeft. Meer vliegverkeer is echt niet noodzakelijk voor een goede verbinding met de 170 tot 220 bestemmingen die er voor ons land toe doen. Genoeg voor alle thuismarktpassagiers, zowel zakelijk als particulier. Daarmee wordt volledig voldaan de nieuwe luchtvaartnota 2020-2050, die deze verbinding juist centraal stelt.”

    Het gaat om 50% tot 70% van de passagiers uit 2019. Het aantal overstappers kan aanzienlijk beperkt worden, omdat ze voor de Nederlandse economie geen meerwaarde hebben. Ticketprijzen op een gelijk speelveld met de trein maken dat de goedkope vliegreizen niet meer terugkomen en miljoenen mensen naar Londen, Parijs en Frankfurt de trein nemen. Grote bedrijven hebben aangekondigd dat ze de helft van hun zakenvluchten vervangen door videoconferencing.

    Schiphol hoeft er niet voor te krimpen. “Terug naar 500.000 vluchten veroorzaakt onnodige pretvluchten en het beruchte overtoerisme.” Men kan er mee volstaan het herstel van Schiphol te richten op een veel lager verkeersvolume. Daardoor veroorzaakt de luchtvaart veel minder hinder, kunnen nachtvluchten achterwege blijven en kan de luchtvaart volwaardig bijdragen aan het Parijs-akkoord voor vermindering van CO2-uitstoot. 

    De oproep staat hier op de website van de WTL. Daar vindt u ook onze onderbouwende berekeningen. Wij zijn graag bereid u daarop een toelichting te geven.