Gastspreker in de Knegselbijeenkomst van BVM2 van 09 oktober 2021 was Joris Melkert van de TU Delft, de belangrijkste luchtvaartdeskundige van Nederland. Zijn thema was “Hoe kan de vliegtuigindustrie de doelstellingen van het Parijse klimaatakkoord halen? – er is goed nieuws en slecht nieuws”.
Melkert doet dit soort optredens overigens geheel belangeloos, omdat hij (en zijn werkgever) vinden dat dat tot de maatschappelijke academische plichten behoort.
BVM2 is hem zeer erkentelijk.
Directe aanleiding om Melkert te vragen was de briefing, die hij, samen met Paul Peeters, een de Tweede Kamercommissie gegeven had. Dat valt na te lezen op 200.000 vliegbewegingen in Nederland in 2030?
Melkert stelt dat de luchtvaart een uiterst innovatieve bedrijfstak is. Dat is het goede nieuws.
Hij besprak het allesoverheersende belang van minder gewicht, betere aerodynamica, grotere motoren die zuiniger en stiller zijn en alternatieve brandstoffen als 2de generatie biobrandstoffen (een mooi begin), elektrofuels en mogelijkheden en onmogelijkheden van waterstof en elektrisch vliegen. In dit verband hierboven enkele van zijn sheets, met onderschrift, als voorbeeld.
T.o.v. 1990 is per passagier*kilometer het halve traject naar energieneutraliteit al doorlopen. De andere helft zou kunnen volgen met een beter georganiseerde operaties, nieuwe motoren en vliegtuigontwerpen, en duurzame brandstof. Het probleem is dat dat aantal passagiers*kilometer steeds verder groeit. De kwalitatieve winst wordt meer dan ongedaan gemaakt door de kwantitatieve groei.
Vandaar Melkerts eindconclusie: er bestaat geen ‘silver bullet’. Het is èn techniek èn organisatie èn compensatie èn politiek èn geen groei. Met andere woorden: mondiale krimp als een of meer van de vele èn-nen niet gerealiseerd worden.
De gehele presentatie van Melkert is hier te vinden –>