Maastricht Aachen Airport moet dicht

    0
    767
    Maastricht Aachen Airport

    Nadat het jaren onbespreekbaar was, zijn Gedeputeerde Staten van Limburg er uiteindelijk toch mee akkoord gegaan dat ook de sluiting van Maastricht Aachen Airport (MAA) bestudeerd mag worden. Er is de laatste tijd het nodige gaan schuiven in de Limburgse provinciepolitiek en dat werd tijd.

    Overigens heeft Aachen, behalve de naam op het bord, in praktijk weinig met het vliegveld van doen.

    Inmiddels is de provincie Limburg (sinds de laatste particuliere aandeelhouder zijn aandelen voor €1 verkocht) zowel eigenaar, subsidiant, exploitant, concessieverlener en handhaver.
    Dat is niet zo aangenaam, want er gaat elk jaar ca 9 miljoen provinciegeld het vliegveld in en er komt maar 1 a 2 miljoen uit. Dat kan niet blijvend zo doorgaan, mede omdat er niet veel positieve effecten tegenover staan en wel negatieve. De vrachtvliegtuigen blazen bijvoorbeeld regelmatig de pannen van het dak (in deftige termen heet dat de vortexproblematiek).

    Landend vliegtuig beschadigt dak in Meerssen bij Maastricht

    Er is een MKBA van  SEO, Decisio en To70, en die komt nu omfloerst tot de conclusie dat de nu al zwaar verlies draaiende luchthaven niet meer rendabel te redden is. Hij is te klein, ligt te moeilijk tussen de huizen, en toetert de toeristen van de Limburgse heuvels af.
    Het enige dat rendabel is, is sluiten en herontwikkelen.
    Des te meer een reden is dat de lasten volledig in LImburg terecht komen, en de lusten grotendeels niet.

    Het verhaal van SEO etc is nu nog een pas aangeleverd concept, maar dat is al wel openbaar in kleine kring. Er worden nu reacties verzameld.
    BVM2-secretaris Bernard Gerard heeft het concept bestudeerd en er een verhaal over geschreven op  https://www.bjmgerard.nl/waarom-maastricht-aachen-airport-het-beste-dicht-kan/ . Dat is te lang en te specifiek voor deze locatie.

    Een goede vraag is of een eventuele sluiting van MAA gevolgen heeft voor Eindhoven Airport.
    Waarschijnlijk niet veel.
    MAA haalt zijn meeste geld binnen met vrachtvliegtuigen.  Die zijn vaak oud en hebben de onhebbelijke gewoonte om het liefste ’s nachts te vliegen. Zolang Eindhoven die dingen buiten houdt, kan er niets gebeuren.
    Het jaarlijkse aantal passagiers op MAA wappert de laatste jaren tussen de 200.000 en de 400.000 (allemaal niet-zakelijk), en binnen anderhalf uur rijden zijn er zes andere vliegvelden (waarvan Eindhoven Airport er één is). Klinkt niet meteen als een aanstaande ramp.
    We moeten gewoon onze eigen luchtvaartgrenzen goed bewaken.

    Wat het verhaal van MAA wel aantoont, dat een vliegveld als MAA parasitair werkt op zijn omgeving.
    Nu is Eindhoven Airport, anders dan MAA, financieel een gezonde onderneming (buiten Coronatijd). Maar in die financiële balans zitten de externe kosten voor geluid, stikstof, CO2 en niet CO2-klimaateffecten niet verwerkt. Een eventuele MKBA-balans voor Eindhoven Airport (waarvoor op dit moment geen reden bestaat) zou er anders uitzien als een sec-financiële balans.