Luchtvaarttnota wil verdere groei, en is vaag en wollig over de beperkingen

    0
    606

    BVM2 heeft grote bezwaren tegen de onlangs uitgebrachte Luchtvaartnota. Samengevat:

    Het verhaal is mooi dat “kwaliteit centraal moet komen te staan en dat van ongeclausuleerde groei niet langer sprake meer kan zijn”, maar de praktijk is dat de hele Nota gericht is op groei. Alles wat die groei zou kunnen inperken wordt in zulke wollige bewoordingen en met zulke vage uitstelredeneringen opgeschreven dat het er eigenlijk net zo goed niet had kunnen staan. In praktijk is het Business As Usual met een vaag groen sausje.
    Het totale aantal vliegbewegingen in Nederland zou zodoende kunnen stijgen van 565.000 nu via 650.000 in 2030 naar 800.000 in 2050.

    In zijn algemeenheid blijft de luchtvaart een onverminderde bron van herrie en luchtvervuiling, en krijgt de luchtvaart volop de ruimte om niet aan het Klimaatverdrag van Parijs te voldoen.

    Specifiek waar het om Eindhoven Airport gaat, merk je

    • dat de Nota de belangrijkste bepaling in het (eerste en tweede) advies van Van Geel niet wil overnemen, namelijk een reductie van de oppervlakte binnen de 35Ke-contour met 30%;
    • dat er verdachte bepalingen zijn om een soort centrale regie van Schiphol over de andere luchthavens in te voeren;
    • dat de Nota mooi weer speelt met de overlegstructuur (LEO) die in Eindhoven in de nasleep van Van Geel ontwikkeld is, maar vervolgens zelf de boer opgaat met een model dat de CRO-COVM benoemd worden door schoothondjes van de lokale en regionale politiek.

    Het is te hopen dat de Tweede Kamer de Luchtvaartnota op veel punten verbetert.

    Voor een uitgebreidere analyse van deze samenvatting zie