Hieronder twee persberichten van Defensie, eentje over het vertrek van de oude KDC-10 en eentje over de komst van de nieuwe A330, waarvan er maar liefst vijf op Eindhoven Airport gestationeerd worden die samen 2000 uur mogen worden ingezet.
BVM2 bschouwt het als een van zijn taken om de overlast, die het gebruik van die A330’s met zich meebrengt, tot een minimum terug te dringen. Geen zinloze rondjes rond de kerk bijvoorbeeld.
Luchtmacht eindigt inzet KDC-10 tanker- en transportvliegtuig met vlucht boven Nederland
Nieuwsbericht | 07-10-2021 | 15:58
Het laatste KDC-10 tanker- en transportvliegtuig van Defensie vloog vandaag als afscheid een ronde boven militaire locaties in Nederland. Beide KDC-10’s van McDonnell Douglas waren bij de militaire organisatie in gebruik sinds 1995. 3 jaar eerder nam Defensie de toestellen over van luchtvaartmaatschappij Martinair en bouwde ze om tot multifunctionele transport- en tankertoestellen.
Daarna zijn ze door de luchtmacht onafgebroken wereldwijd ingezet voor transport van troepen, materieel, hulpgoederen, voor evacuaties en het in de lucht bijtanken van jachtvliegtuigen.
Met de uitfasering van het toestel heeft Defensie geen eigen strategisch luchtransport- en tankercapaciteit meer. Deze is vervangen door deel te nemen aan de internationale tanker- en transportpool. Die is op initiatief van Nederland met 6 landen onder NAVO-vlag opgezet. Het hoofdkwartier is op Vliegbasis Eindhoven gevestigd.
Airbus A330 Multi Role Tanker Transport
Er wordt nu gevlogen met de Airbus A330 Multi Role Tanker Transport. De eerste 2 vliegtuigen arriveerden vorig jaar. Nederland mag hier jaarlijks 2.000 uren gebruik van maken. In totaal gaan 9 van deze toestellen deel uitmaken van de pool. Ze worden in Eindhoven en in Keulen gestationeerd.
Amerika
Het in de Verenigde Staten gevestigde Omega Air Inc heeft beide KDC-10’s overgenomen, het 1e eind 2019. De laatste gaat eind deze maand naar Amerika. De nieuwe eigenaar gebruikt de toestellen om militaire klanten bij te tanken in de lucht.
Multinational MRTT Unit (MMU)
De NAVO heeft een vliegtuigenpool voor tank- en transportvliegtuigen. 6 Europese partners nemen op dit moment deel aan dit internationale samenwerkingsverband. Over zo’n 4 jaar bestaat de vloot uit 9 A330 MRTT toestellen.
Vliegbasis Eindhoven wordt de thuishaven van 5 A330-MRTT’s. De 4 andere gaan naar een forward operating base in het Duitse Keulen. In de zomer van 2024 wordt het laatste toestel opgeleverd.
Vlieguren
De 9 vliegtuigen zijn Nederlands geregistreerd, maar eigendom van de NAVO. Ze zijn gefinancierd door 6 deelnemende landen die per jaar een aantal vlieguren hebben:
- Nederland (2.000 uur)
- Duitsland (5.500 uur)
- België (1.000 uur)
- Luxemburg (1.200 uur)
- Noorwegen (100 uur)
- Tsjechië (ieder 100 uur)
A330 meer dan alleen tanktoestel
De tanktoestellen worden vooral gebruikt om andere vliegtuigen bij te tanken in de lucht, maar ook voor het vervoer van mensen, vracht en voor medische evacuaties.
De A330 biedt plaats aan 267 passagiers en 45 ton vracht. Daarnaast is het toestel in korte tijd om te bouwen tot een vliegende ziekenboeg met 6 intensive care-units en 16 stretchers voor het vervoer van gewonden uit een oorlogs- of missiegebied. Een van de 8 toestellen blijft altijd als medisch toestel beschikbaar waardoor geen vertraging ontstaat met het ombouwen van het toestel.
Samen onderhouden
De 6 deelnemende landen zorgen samen voor het verwerven, beheren, exploiteren en ondersteunen van de vloot. Met Frankrijk wordt gewerkt aan een mogelijke samenwerkingsovereenkomst op het gebied van training, onderhoud, ontwikkelingen en reserveonderdelen.
Op Vliegbasis Eindhoven arriveerde de 1e A330 op 30 juni 2020, de 2e op 10 augustus 2020.