Het vliegen op Eindhoven Airport kan toch maar beter niet worden uitgebreid!

    0
    77

    In het Eindhovens Dagblad van 28 nov 2023 staat een ingezonden brief van Mari van Genuchten uit Sint Oedenrode, waarin hij vindt dat Eindhoven Airport snel uitgebreid moet worden (en Lelystad geopend), op basis van een schatting van de CO2-uitstoot van alternatieven die hoger zou zijn. Over geluid en luchtvervuiling rept Van Genuchten niet.
    BVM2-bestuurder Bernard Gerard heeft aan de opinierubriek van het Eindhovens Dagblad een reactie gestuurd. Het is overigens afwachten of die geplaatst wordt, dat gaat niet automatisch.
    De reactie staat hieronder en de brief van Van Genuchten staat daar weer onder.

    Hal van Eindhoven Airport

    Het vliegen op Eindhoven Airport kan toch maar beter niet worden uitgebreid!

    In het ED van 28 nov stelt Mari van Genugten voor om Eindhoven  Airport snel uit te breiden. Hij vergelijkt daartoe de CO2– uitstoot per passagierkilometer van de nieuwste generatie vliegtuigen (de A321NEO)  met idem per auto of trein.

    Van Genugten maakt echter een paar foutjes in zijn redenering.

    Niet elke reis, die niet per vliegtuig gemaakt wordt, wordt alsnog per auto gemaakt. Men pakt nu eenmaal niet gemakkelijk de auto  naar Kreta en of Antalya. Vaak moet een lange vliegreis vergeleken worden met een kortere autoreis of zelfs geen reis.
    Voor de meeste vluchten op EhvA bestaat geen dwingende noodzaak.

    Bovendien moet die A321NEO er wel zijn.
    Maar, slechts 17%  van de vluchten op Eindhoven Airport uit vliegtuigen valt nu in deze nieuwste categorie, en dat percentage groeit maar langzaam. Daarom wil vliegvelddirecteur Hellemons het per decreet op 100% hebben in 2030. Op zich een verdienstelijk idee, maar vooralsnog is dat nog slechts een ambitie
    .

    De stroommix wordt steeds minder fossiel, dus zal elektrisch rijden steeds minder CO2 produceren. Van Genugtens  5,2liter/100km is slechts een dalende momentopname.

    Tenslotte: de NS rijdt al vanaf 2017 volledig op windstroom. Treinreizen is voor het klimaat het duurzaamst.

    En hoewel Van Genugten dat niet aan de orde stelt: het gaat niet alleen om het klimaat, maar ook om zaken als geluid en luchtvervuiling.
    Ik denk dat de meeste omwonenden niet in de redenering van Van Genugten meegaan.

    Bernard Gerard


    Treinstation Luik met HSL