Railvervoer van personen en Green Deal
Prorail
wil dat Frans Timmermans ook het Europese reizigersvervoer per trein
meeneemt in zijn klimaat-New Deal. De trein, zo wordt beweerd, kan een
goed alternatief zijn voor het vliegtuig en dan veel CO2 besparen. Prorail wilde dat bewijzen en vroeg aan onderzoeksbureau Rebel om dat in kaart te brengen.
Zie www.prorail.nl/nieuws/prorail-neem-ook-reizigerstreinen-mee-in-europese-green-deal , waar ook het rapport te downloaden is.
De analyse heeft betrekking op vluchten binnen de EU-28 minus Cyprus (ver weg eiland) en zonder Zwitserland (geen EU). Ook vluchten die binnen één land blijven, worden meegerekend. Sommige van die vluchten kunen door een trein worden vervangen, andere niet.
Alle vluchten samen produceerden in 2020 80 miljoen ton CO2 (80 Mton).
In een pessimistisch scenario moet daar 1,75Mton van af kunnen, in een optimistisch scenario 8,36 Mton.
Ter vergelijking: het totale Nederlandse wegverkeer is goed voor 5,6Mton CO2 in 2018.
Het verschil tussen pessimisme en optimisme is goed spoorwegbeleid. Rebel doet negen beleidsaanbevelingen, gericht op het verbeteren van de drijvende factoren die het marktaandeel bepalen. Er moet nogal wat gebeuren:
- Beter gebruik van de bestaande infrastructuur
- Voorlichting over de kwaliteit van treinen ipvv vliegen
- Het informatie-, boekings- en betalingssysteem moet sterk verbeterd worden
- Gooi de concurrentie tussen afzonderlijke spoorexploitanten eruit, of haal de wrijvingspunten in die concurrentie eruit
- Maak de treinticketprijs relatief aantrekkelijker dan die van vliegtuigtickets
- Werk voor de korte afstanden samen met luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden, om de passagiers op de trein te krijgen
- Vraag lidstaten hun binnenlandse lange lijnen te verbeteren
- Investeer in een veel ruimer opgezet Europees HSL-netwerk
- Treinen moeten rijden op bronnen die geen CO2 uitstoten
Hoe is het onderzoek van Rebel opgezet?
Dit is uiteraard een model.
Rebel
verdeelt de EU in 49 regio’s: 22 landen die één regio zijn; Frankrijk
en Duitsland die elk zes regio’s zijn; en Italië, Spanje en Groot
Brittanie die elk 5 regio’s zijn. In theorie geeft dat 48*49/2
Origin-Destination (OD)-paren. Uiteraard valt daar het nodige van weg
omdat er geen rails op zee liggen en soms ook niet in Griekenland,
Roemenie en Bulgarije.
Binnen een regio telt het grootste vliegveld.
Als (bijvoorbeeld) Schiphol-Bratislawa niet bestaat en
Eindhoven-Bratislawa wel, dan wordt die er handmatig voor in de plaats
gefriemeld. Dat doet men voor verbindingen met > 100.000 passagiers
per jaar, en de rest gaat met standaard kengetallen.
Bij wat overblijft horen afstanden. De CO2 – besparing
komt tot stand door gestandaardiseerde vliegtuigemissies voor een deel
te vervangen door emissieloze treinen. Het deel wordt uitgedrukt als
substitutiefactor (op de korte afstand is die 1, hetgeen betekent dat
alles treint, op de lange afstand is die 0 hetgeen betekent dat niemand
treint – 0,4 betekent dat 40% treint).
De substitutiefactor naar Ierland is dus in alle gevallen 0.
De substitutiefactor hangt op de eerste plaats van de afstand af, op de tweede plaats van of het om een gewone of om HSL- verbinding gaat, en ten derde hoe goed de overige omstandigheden gerealiseerd zijn (uitgedrukt als minimum-medium-maximum). Bij minimum wordt genoemde 1,75Mton bespaard, bij medium, 4,8Mton en bij maximum genoemde 8,36MtonDat levert dit plaatje:
Er wordt alleen gekeken naar de directe CO2– effecten, niet naar niet- CO2– effecten op grote hoogte.
Daarna is het een kwestie van reizigersstatistiek invullen.
Hieronder
zijn de nationale en de grensoverschrijdende trajecten samengevoegd
(dus >800 betekent alle trajecten samen waarvan O en D binnen
hetzelfde EU-land liggen alsmede alle trajecten waarvan de O in het ene
EU-land ligt en de D in een ander EU-land, terwijl de O en de D minstens
800km uit elkaar liggen.
De top-10 van mogelijke CO2 – besparende trajecten is
Zie ook .https://bvm2.nl/featured/vijftien-treinen-kunnen-lelystad-airport-overbodig-maken/ (en enkele andere artikelen).