In het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO) van 06 maart 2025 kwam de daling van de geluidsbelasting op twee manieren aan de orde: via het criterium dat de vliegtuigen ’s nachts te laat binnenkomen, en via het criterium van de oppervlakte binnen de 35Ke-contour (de ‘geluidsruimte’).
In beide gevallen is het goede nieuws dat de geluidbelasting afneemt, en is het slechte nieuws dat dat veel te langzaam gebeurt en met teveel onzekerheden.
Het te laat binnenkomen
Het ’s nachts te laat binnenkomen van vliegtuigen is al één LEO eerder aan de orde geweest en toen met ongenoegen op deze site besproken. Op 06 maart 2025 is het onderwerp opnieuw aan de orde geweest, en, eveneens met ongenoegen, in een update van dat eerdere bericht besproken.
Het eerdere bericht op deze site, met update, is te vinden op https://bvm2.nl/bvm2-wil-handhaving-op-te-laat-binnenkomende-nachtvluchten/ .

De geluidscontour
In de stukken voor het LEO van 06 maart 2025 staat een overzicht van de oppervlakte binnen de 35Ke-contour door de jaren heen. Zie hierboven.
De blauwe balk is wat mag, de gele balk is wat is.
‘Wat mag’ laat een sprongetje omlaag zien na 2021. Dat komt van de ‘meteomarge’ die tot dan wel meegeteld werd en daarna niet meer. De meteomarge is zoiets als 10% reserveruimte die wisselende windrichtingen moet opvangen. Die marge werd in praktijk voor een deel vol gevlogen.
De daling vanaf 2021 in de hoogte van de blauwe balk vloeit voort uit een kleine aanscherping van de (meer)jaarlijkse Medegebruiksvergunningen.
De gele balken geven de werkelijkheid weer (2020 en 2021 is uiteraard Corona). De werkelijkheid daalt licht van 9,4km2 in referentiejaar 2019 naar 8,89km2 in 2024 (dat is een voorlopige schatting). De ene conclusie is dat de werkelijkheid steeds net binnen de vergunning blijft, de andere werkelijkheid is dat de geluidbelasting daalt, maar zeer traag.
Men moet bedenken dat in 2030 de geluidsruimte gereduceerd moet zijn tot 70% van 10,3 km2 , dus tot 7,2km2 .. Zover is het dus nog lang niet.
In het document voor het LEO ‘Actief sturen op minder geluidbelasting overzicht 2024’ worden verder nog enkele maatregelen genoemd, wordt een overzicht gegeven va de vlootvernieuwing t/m 2024, en staat een getaloverzicht van de vluchten die binnenkomen na elven.
Zie hieronder voor dit document.