FNV en KWF willen gezondheidsonderzoek naar kankerverwekkende uitlaatgassen van vliegtuigen

    0
    54

    De vakbond FNV wil voor de werknemers op de platforms van Schiphol een gezondheidsonderzoek vanwege de kankerverwekkende en mutagene componenten van uitlaatgassen van VliegtuigMotorEmissies (VME). De aanpak van de FNV wordt gesteund door KWF Kankerbestrijding.

    De strijd loopt al een tijd. Laatste ontwikkeling was een RIVM-rapport dd okt 2024, waarin het RIVM in de literatuur 153 bestanddelen van VME konden vinden, waarvan 39 kankerverwekkend of mutageen, waarvan 21 direct onderworpen aan bindende Europese wetgeving.
    Hoewel veel componenten van VME kankerverwekkend zijn, is is het gehele pakket VME dat niet. Dat is anders als bij DieselMotorEmissies (DME), die erg veel op VME lijken (diesel en kerosine zijn nauwe familie). DME’s zijn als groep al lang geleden door de IARC (een WHO-agentschap) kankerverwekkend verklaard. Dat heeft er mede toe bijgedragen dat aan dieselauto’s in de loop der jaren drastisch schonere eisen zijn opgelegd.

    Het RIVM heeft zijn opdracht van de Arbeidsinspectie en het Ministerie van SoZaWe moeten volgen, en heeft het verzamelde materiaal overgedragen aan de Gezondheidsraad, die tot een advies moet komen over precies dit punt: moeten VME in eigen recht, als groep, kankerverwekkend worden verklaard?

    Ondertussen is de FNV boos dat de feitelijke aanpak van het probleem van hun leden weer verder vooruitgeschoven wordt. De FNV eist dat het RIVM een vervolgonderzoek krijgt opgedragen, waarin voor het personeel een dosis-responsrelatie wordt opgesteld.
    De FNV heeft hiertoe Amsterdamse gemeenteraadsleden benaderd (Amsterdam is mede-eigenaar van Schiphol), en Tweede Kamerleden.

    Het persbericht van de FNV is te vinden op www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/schiphol/2025/01/fnv-en-kwf-willen-onafhankelijk-onderzoek-rivm-naa en een verdiepte uitleg op Over-kankerverwekkende-uitstoot . Op de laatste locatie ook links naar enkele onderzoeken, waaronder dat van het RIVM.

    Voor een artikel dat wat dieper op het RIVM-rapport ingaat, zie https://www.bjmgerard.nl/rivm-39-kankerverwekkende-of-mutagene-stoffen-in-vliegtuiguitlaatgassen/ .

    Overigens wijst de schaarse beschikbare kennis erop dat in elk geval de ultrafijnstof-concentraties op Eindhoven Airport niet wezenlijk veel lager liggen dan die op Schiphol.

    Als VME als pakket, in hun geheel, tot kankerverwekkend worden verklaard, kan dat nogal wat consequenties hebben. Bij dieselauto’s konden de emissies sterk worden teruggedrongen, o.a. door nabehandeling van de uitlaatgassen. Bij vliegtuigen kan dat nu eenmaal een beetje moeilijk.
    Op papier zijn er maatregelen denkbaar die meehelpen, zoals synthetische kerosine (die verbrandt iets schoner), elektrisch vliegen (als dat ooit op grote schaal iets wordt), elektrische grondoperaties (op zich goed, maar adresseren maar een deel van het probleem), maar welke schaalgrootte die halen blijft afwachten. Of gaat het personeel gasmaskers dragen?
    Wat in elk geval helpt, is minder fossiel vliegen. Bijvoorbeeld van 40,5k naar 25 a 30k, zoals BVM2 voorgesteld heeft.