Vrijvallende slots op Eindhoven Airport door vertrek Ryanair niet gecancelled t.b.v. krimp

    0
    126
    views
    Ryanair

    Ryanair ziet het minder zitten op Eindhoven Airport en, naar verluidt, wil het de stakende werknemers straffen. Daarom heeft de luchtvaartcowboy besloten een aantal slots op Eindhoven Airport in te leveren.
    Een slot is een periode van de dag dat een vliegtuig mag stijgen of landen.

    BVM2 vond dat een mooie kans om de luchtvaart in te krimpen. Laat die slots toch gewoon onbezet, schreef BVM2 op 04 oktober 2018 aan de directeur van het vliegveld, Joost Meijs.
    Zie Ryanair: als gegeven gegeven is, is teruggegeven teruggegeven

    Tijdens een recent gesprek tussen Meijs en enkele mensen van het BVM2-bestuur overhandigde Meijs het antwoord op de brief. Het kon niet.

    Slots op de vliegvelden Schiphol, Eindhoven en Rotterdam worden sinds 1998 beheerd door de Stichting Airport Coordination Nederland (SACN) (zie https://slotcoordination.nl/ ). SACN wordt gefinancierd door de luchtvaartmaatschappijen die hier een base hebben en door de drie grote luchthavens. Desalniettemin noemt SACN zichzelf onafhankelijk – mogelijk van individuele deelbelangen, maar toch niet van de sector als geheel.
    SACN is gebonden aan de Europese Regulation No 95/93 op basis van een “independent, neutral, non-discriminatory and transparent manner”. Zo staat het op hun site. Die passage is de basisbepaling onder de liberalisatie van de Europese luchtvaart, waarvan de excessen inmiddels steeds duidelijker worden.
    Eindhoven Airport heeft dus geen volledige vrijheid van handelen.

    Het is, aldus Meijs, nog niet duidelijk wat Ryanair komende winter precies met zijn slots gaat doen. Zolang een slot voor minstens 80% wordt volgevlogen, heeft dat slot in praktijk het eeuwige leven. Het is dus even afwachten wat er precies vrij komt. Enkele slots zijn al weg.

    Stel dat er bijvoorbeeld jaarlijks 1000 slots vrijkomen (dit is een rekenvoorbeeld), dan moet Eindhoven Airport de helft daarvan naar rato verdelen over de bestaande gebruikers (waarvan Ryanair 40% is). De andere helft gaat naar nieuwkomers op de wachtlijst.
    Dit ligt grotendeels Europees vast.

    De volledige tekst van de brief van Meijs is hier >  antwoord vraag vrijkomende slots Ryanair_brf EhvA_10dec2018 te vinden.

    Regenboog boven Eindhoven Airport (foto bgerard)