Geen duidelijk verschil bij klimprofielenproef

    0
    79
    views
    NADP1 en NADP2 - startprocedures

    Defensie heeft in een een persbericht gezegd, dat de klimprofielenproef uiteindelijk weinig heeft opgeleverd. Die pilot vond plaats van 20 t/m 26 augustus 2018.
    Vliegtuigen van Ryanair vlogen op verzoek volgens een van twee verschillende klimprofielen uit, NADP1 en NADP2. Van de 175 start gingen er 172 naar het zuidwesten. Dat heeft tot 775 bruikbare reacties geleid uit een groot aantal postcodegebieden, waarvan 101 NADP1.
    Men verwachtte dat NADP1 het geluid wat verder zou weg leggen en NADP2 juist dichterbij. Voor zover er ├╝berhaupt iets bleek, is dat als een vliegtuig 5,5 tot 13,5km langs zijn grondpad heeft afgelegd, NADP1 daar iets minder geluid produceert (het zit 200m hoger), maar iets langer.
    Er blijkt ook invloed van toevallige factoren als wind, temperatuur en startgewicht.

    De subjectieve indruk van de reagerende mensen dat er geen duidelijk verschil is, wordt ondersteund door vijf gelijktijdige geluidmeetposten.

    De uitkomst verbaast ons als BVM2 niet.

    De luchtverkeersleiding gaat niet een specifiek opstijgprofiel verplicht stellen.

    Voor het volledige persbericht zie Resultaten pilot klimprofielen luchthaven Eindhoven bekend_16nov2018

    Zie eerder op deze site De opstijgproef van Defensie