Europese Commissie wil belasting op vliegtuigbrandstof

    0
    511
    Tankend KLM-vliegtuig

    BRUSSEL – De Europese luchtvaartindustrie moet in het kader van de strijd tegen klimaatverandering belasting gaan betalen over kerosine. Dat stelt de Europese Commissie in uitgelekte voorstellen voor herziening van de Europese regels voor energiebelasting, zo meldt het FD maandag.

    Volgens Brussel moeten de EU-lidstaten begin 2023 gradueel een minimumbelastingtarief voor kerosine gaan doorvoeren. De Commissie voorziet volgens haar concept-voorstellen, in handen van het FD, een overgangstermijn van tien jaar. Dat betekent dat in 2033 het minimumtarief geldt. Hoeveel taks Brussel per ton wil instellen, is nog niet bekend.

    Gevraagd naar de mogelijke introductie van een kerosinebelasting, zei een woordvoerder van de Europese Commissie maandagmiddag tegenover het FD: “De luchtvaartsector zal, net als veel andere sectoren van de economie, een bijdrage moeten leveren aan het bereiken van onze klimaatdoelen. Maar op de details kunnen we nu niet ingaan.”

    De Europese Unie wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Om dat te bereiken is het reductiedoel voor de uitstoot van broeikasgassen voor 2030 aangescherpt tot minstens 55 procent versus 1990, in plaats van 40 procent. Veel van de bestaande klimaatregels moeten daarop aangepast worden, waaronder de regels voor de energiebelasting.

    Het totale pakket aan maatregelen wordt op 14 juli bekendgemaakt.

    (Luchtvaartnieuws van 05 juli 2021. Als het volledige pakket bekend is, wordt dat hier bekend gemaakt.)

    Aanvulling:
    Schipholwatch vindt de nieuwe regels van de EC niet streng genoeg en meldt, dat er een uitzondering gemaakt wordt voor vrachtvluchten, privé-jets en pretvluchten. Dat is een zeer vreemde zaak.

    Schipholwatch meent:
    De vrijstelling voor vrachtvluchten is het gevolg van de zware lobby van bedrijven als DHL, Fedex en UPS. Zij kwamen eerder ook al in opstand tegen een verzwaring van het Europese handelssysteem voor emissies (ETS).

    Ronduit onbegrijpelijk is dat privé-jets ook worden uitgezonderd. Deze toestellen worden alleen gebruikt door de allerrijksten en veroorzaken per passagier heel veel uitstoot. Juist deze groep kan de accijns makkelijk opbrengen en zou moreel gezien niet mogen worden ontzien.

    Zie desgewenst https://schipholwatch.nl/2021/07/08/teveel-uitzonderingen-op-kerosinetax-eu/?fbclid=IwAR0GQQK-72X8rlq2k0E4tTQH6KD0hA7ENYbwzFgnd7BfzDlke7u1A2bAV4A .