Vliegtuigen schaden het klimaat niet alleen direct vanwege de CO2, maar ook omdat ze op 10km hoogte effecten hebben vanwege strepen en cirruswolken die ze veroorzaken, stikstofoxides, en roet.
Een voorlopige vuistregel van de Europese Commissie stelde de verhouding, op basis van de kennis van die tijd, op 2. (dus beide samen op 3). Met andere woorden: elke ton CO2 die vanaf Eindhoven Airport de lucht in gaat, telt voor het klimaat voor drie.
Onlangs heeft CE Delft die vuistregel, op verzoek van de minister, wetenschappelijk iets verder onderbouwd. Het blijkt iets genuanceerder te liggen (soms is de verhoudingsfactor meer, soms minder), maar voor Eindhoven Airport blijkt hij vrij aardig te kloppen.
Met andere woorden: elke ton CO2 , die vanaf Eindhoven Airport de lucht ingaat, telt inderdaad voor drie.
De toepassing van Sustainable Aviation Fuel (SAF) verbetert zowel de directe als de indirecte effecten, maar de directe effecten meer. Daarom verschuift dan de verhouding richting meer indirect.
De EU denkt in 2030 5% bijmenging gerealiseerd te hebben. Eindhoven Airport hoopt dan op 30% minder CO2 te zitten (wat in praktijk grofweg 30% bijmenging betekent) , maar vooralsnog lijkt dat onhaalbaar.
Voor een eerder bericht op deze site over dit onderwerp, zie https://bvm2.nl/niet-co2-effecten-luchtvaart-dubbel-zo-groot-bij-klimaatopwarming-als-wel-co2-effecten/
Voor een uitgebreidere uitleg, zie Zie https://www.bjmgerard.nl/de-niet-co2-effecten-van-het-vliegen-op-grote-hoogte-nader-onderzocht/ .