De gemeente Eindhoven is voor 24,5% aandeelhouder van Eindhoven Airport NV (eenzelfde percentage zit bij de provincie en 51% bij schiphol).
Vijf partijen in de gemeenteraad hebben een motie ingediend om dit aandeelhouderschap activistisch uit te oefenen. Het betreft PvdA, GroenLinks, SP, Volt en de Partij voor de Dieren. PvdA en GroenLinks zitten in het College van B&W, Ze verwijzen naar de gemeente Amsterdam, die dat ook doet (en die onder andere wil bereiken dat Schiphol krimpt tot 400.000 vliegbewegingen).
De motie is te vinden op https://raadsinformatie.eindhoven.nl/document/14866421/2/Activistisch+Aandeelhouderschap+Eindhoven+Airport+%28Vrije+Motie+VM1GS%29?connection_type=17&connection_id=11219453 of hieronder
Bij een eerste poging staakten de stemmen nog. Daarom moest de motie opnieuw in stemming worden gebracht. Op 17 december 2024 kreeg de motie 22 van de 43 stemmen, en is dus nipt aangenomen.
De belangrijkste boodschap is dat er geen balans is tussen vakantie- en zakelijke bestemmingen en dat die er wel moet komen. Klimaataantasting en milieuvervuiling moeten minder. .
Het blad Binnenlands Bestuur heeft van zeven grote gemeenten in kaart gebracht hoeveel de ambtenaren in 2022 gevlogen hebben ( https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/onderzoek-vliegen-voor-het-werk ). Het blad kwam op 290 vluchten, waarvan 192 (dus tweederde) voor rekening van alleen de gemeente Amsterdam.
De andere gemeenten – Den Haag (31 reizen), Groningen (26 reizen), Breda (18 reizen), Almere (12 reizen) en Eindhoven (11 reizen) – volgen op afstand. Nijmegen vloog niet één keer.
Het aandeel korte vluchten is in Eindhoven (met dus wel het een na laagste aantal vluchten) het grootst. Meer dan de helft van de vluchten die ambtenaren en bestuurders van die stad maakten, had ook met de trein gekund. Maar ook de gemeente Amsterdam laat zich op dit onderdeel zeker niet onbetuigd. Zo vlogen de Amsterdammers zelfs een keer naar Brussel (1,5 uur treinen) en meerdere keren naar Londen (4 uur treinen) en Berlijn (6 uur treinen).
Deze, voor Amsterdam lichtelijk genante, statistiek heeft de gemeente Amsterdam ertoe gebracht de richtlijnen aan te scherpen. Vliegen mag nu pas als de treinreis meer dan tien uur duurt.