Eindhoven Airport wil geluidscamera’s gebruiken

    0
    338

    De advertentiebijlage ‘De Ondernemer’ bij het Eindhovens Dagblad bevatte op 02 sept 2023 een interview met CEO Rick Scholte van Sorama BV.
    Sorama BV ( https://sorama.eu/ ) is een typische Brainport spin-off. De onderneming zit in het bedrijfsverzamelgebouw vlakbij het Brainportkantoor.

    Bovenstaande foto komt van de Sorama-site.

    De onderneming doet in geluidscamera’s. Alles wat natuurkundig een golfkarakter heeft kan tot beeldvorming gebracht worden, zo ook geluid. Soms helpt dat waar gewone beeldvorming met licht niet helpt, bijvoorbeeld als ergens iets piept, sist of brult en je kunt niet zien waar het precies vandaan komt. Een geluidscamera kan dan helpen. Elektronica vertaalt dan het geluidsbeeld naar een visueel beeld.
    Op de foto bij het EhvD-artikel staat CEO Rick Smits met een geluidscamera in zijn hand.
    In het artikel (zie  onder) meldt Smits dat Eindhoven Airport wil kunnen kijken of vliegtuigen taxiën op één of twee motoren. Eén  is de bedoeling, want dat scheelt in de herrie en in de brandstof. In het artikel wordt beweerd dat je dat van afstand niet met het blote oog kunt zien. Zou  kunnen.
    Een volgende stap zou kunnen zijn, aldus het artikel, ‘het meten van dominante geluidsbronnen bij bepaalde manoeuvres in de lucht’.

    Sorama geeft op zijn site de gebruikelijke publicitaire bling-bling over uiteenlopende toepassingssituaties. Het is een lezenswaardige site.
    Noch op de site van Sorama, noch op die van Eindhoven Airport, is dd dit artikel nadere informatie te vinden over dit specifieke onderwerp.

    Enige reserve is op zijn plaats.
    Het werkt in elk geval niet verslechterend, mogelijk gradueel verbeterend. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als men met die ‘bepaalde manoeuvres’ de startprocedure (NADP1 of NADP2, alsmede de al dan niet legale afwijkingen daarvan) makkelijker zou kunnen volgen. Maar deze gedachte is vooralsnog speculatief.
    Maar vaak ook wordt een probleem eerder gedefinieerd door de maatschappelijke context dan door de beschikbaarheid van technische alternatieven. Een vliegtuig om 07 uur ’s ochtends is een vliegtuig om 07 uur ’s ochtends, ongeacht of men er door een geluidscamera naar kijkt.

    Specifiekere informatie zou welkom zijn.