Eerste elektrische vlucht en vliegschool op Teuge

    0
    106

    Stoppen slaan door bij eerste elektrische vlucht van Teuge naar Eelde

    (Pipistrel Velis , foto E-flight)

    (Dagblad van het Noorden, 19 april 2021, zie
    www.dvhn.nl/drenthe/Stoppen-slaan-door-bij-eerste-elektrische-vlucht-van-Teuge-naar-Eelde-26773655.html . Op deze website een filmpje.)

    Elektrisch vliegen is nog niet klaar voor het grote werk, maar de eerste stappen zijn veelbelovend. Maandag was de eerste elektrische vlucht van Teuge naar Eelde.

    Het toestel van de E-Flight Academy uit Teuge maakte een tussenstop in Hoogeveen om de accu’s weer op te laden. Dat duurde iets langer dan gepland, want de stroomvoorziening in Hoogeveen bleek niet berekend op de zware snellader.

    De toekomst voor elektrisch vliegen is veelbelovend zegt Matthijs Collard van de E-Flight Academy: „Nu is er een toestel voor twee personen, maar de verwachting is dat er snel een voor negen personen en daarna een voor negentien personen zal zijn.”

    Groningen Airport Eelde hoopt over vijf jaar elektrische passagiersvluchten binnen Europa te kunnen afhandelen. met stroom opgewekt door de eigen zonnepanelen.

    (Minister Cora van Nieuwenhuizen opent eerste school voor elektrisch vliegen op Teuge_foto E-flight_LuVaNws 06 juli 2021)

    Minister opent eerste elektrische vliegschool van Europa op Teuge

    (Luchtvaartnieuws, 6 juli 2021 op
    https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/18/technologie/minister-opent-eerste-elektrische-vliegschool-van-europa-op-teuge )

    TEUGE – Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft op vliegveld Teuge officieel de eerste elektrische vliegschool van Europa geopend. Het bedrijf E-Flight Academy verzorgt vanaf de Gelderse luchthaven lesvluchten met elektrisch aangedreven vliegtuigen.

    “Een koerswijziging aanbrengen in de luchtvaart is een gigantische operatie. Maar E-Flight Academy laat zien dat het een kwestie van doen is. We zetten hoog in en we hopen hiermee iedereen in de kleine en middelgrote luchtvaart te inspireren”, aldus Evert-Jan Feld, medeoprichter en hoofd training bij E-Flight. 

    Het kabinet heeft zichzelf ambitieuze klimaatdoelen gesteld, en het overschakelen van fossiele brandstoffen naar (groene) stroom past daarbij. “De luchtvaartsector staat voor een belangrijke opgave. We moeten alle mogelijkheden voor verduurzaming gebruiken. Innovaties spelen hierin een belangrijke rol. Nederland wil in 2030 de eerste commerciële hybride elektrische toestellen voor 20 tot 50 passagiers in gebruik hebben. In de ontwikkeling hier naartoe heeft elke elektrische vlucht die nu wordt gemaakt onderzoekswaarde”, aldus de minister, die zelf ook een rondje vloog met één van de Pipistrels van E-Flight.  

    De volledig elektrische vliegtuigen van E-Flight hebben een batterijcapaciteit waarmee vijftig minuten gevlogen kan worden. Exact de tijd van een gemiddelde lesvlucht. Het laden is vergelijkbaar met een elektrische auto. Binnen een uur aan het oplaadstation zijn de vliegtuigen weer volledig geladen. Naar verwachting zal de laadsnelheid en batterijcapaciteit de komende jaren sterk verbeteren.

    Commentaar BVM2
    De twee verhalen geven een beeld van de mogelijkheden, en nog meer van de beperkingen, van elektrisch vliegen op dit moment. Elektrisch vliegen kan bijdragen aan klimaat- en luchtkwaliteitsdoelstellingen, maar vooralsnog in bescheiden mate en alleen voor korte tijd met kleine vliegtuigen. E-flight verhuurt per 40 minuten, omdat ze niet kunnen garanderen dat een vlucht bij ongunstig weer langer kan duren. Zie www.eflight.nl/products/huur-de-pipistrel-velis-voor-40-minuten .
    Zie hierover ook 200.000 vliegbewegingen in Nederland in 2030?