De verkeersleiding van vliegbasis Eindhoven
Luchthavens en luchtvaartmaatschappijen denken een deel van hun reductie van broeikasgassen te kunnen bereiken door langs de kortste en efficientste weg van A naar B door het Europese luchtruim te kunnen vliegen. Ook Eindhoven Airport kijkt er naar in zijn klimaatplannen.
CEO Lundgren van Easyjet meent dat efficienter vliegen op papier 10 a 15% CO2 zou kunnen besparen.
Op zich heeft de luchtvaartwereld een punt. Waar landen als de VS, Canada en Australië lappen luchtruim hebben met één luchtverkeersleiding, heeft Europa er 43.
Dat komt door cultuur en nationale belangen, waaronder niet in het minst de militaire belangen. Landen willen de baas zijn over militaire vliegtuigen boven hun eigen hoofd. Dit niet in het minst vanwege de oorlog in de Oekraine, die sowieso al een deel van het luchtruim op slot heeft gegooid.
Maar de Single European Sky (SES) , zoals dat heet, komt uiterst traag dichterbij. Na de Brexit is er een SES 2+ ondertekend, dat weer een pietsie helpt.
Dit alles staat in een artikel in The Guardian dd 17 augustus 2024 ( https://www.theguardian.com/business/article/2024/aug/17/single-european-airspace-air-traffic-control-delays-co2 ). Het is vertaald in het Financieel Dagblad van 28 augustus 2024, dat te vinden is op https://fd.nl/economie/1528912/een-gemeenschappelijk-luchtruim-boven-eu-blijkt-nog-een-brug-te-ver?itm_source=articles&itm_medium=trial_wall&itm_campaign=no_access&articleId=1528912 , maar dat zit misschien achter de betaalmuur.
De moraal is dat de luchtvaartwereld zich op klimaatgebied altijd met groot optimisme rijk rekent, maar dat ook dit onderdeel ervan tegenvalt.
De luchtvaart moet krimpen.