ED meldt: “Eén ding is duidelijk, vliegen kan wel minder!”

0
94

Chris Paulussen slaat als Hoofd Opnie van het ED de spijker op zijn kop in zijn column “Commentaar” op donderdag 25 juni. Omdat het hier om een ‘premium artikel’ gaat en dus niet voor iedereen leesbaar volgt hieronder de integrale tekst.

“Als het bedrijfsleven één les uit de coronacrisis kan trekken, dan is het wel dat in de toekomst best wat minder vaak het vliegtuig kan worden gepakt. Veel contacten kunnen ook onderhouden worden met moderne communicatiemiddelen. Dat bespaart geld en vooral tijd.
Of vakantiegangers inzien dat er zeker voor reizen binnen Europa betere alternatieven zijn dan het vliegtuig, moet worden afgewacht. Een minimumprijs voor een vliegticket, zoals D66 en ChristenUnie voorstellen, kan helpen, maar die moet dan wel veel hoger zijn dan 34 euro. Een hogere prijs is ook gerechtvaardigd als compensatie voor maatschappelijke kosten.
Eindhoven Airport zag voor de coronacrisis al in dat het verstandig is om meer in te zetten op kwaliteit. Dat een prijsvechter als Ryanair daarmee zijn verdienmodel in gevaar ziet komen, is niet erg. Topman Michael O’Leary toonde onlangs weer eens zijn asociale gezicht toen hij tekeer ging tegen het idee van een minimumprijs en toegaf dat Ryanair zijn basis in Eindhoven in 2018 heeft gesloten vanwege de acties van het personeel voor betere arbeidsomstandigheden.
Nationale overheden steunen hun luchtvaartmaatschappijen in crisistijd, maar zij laten de sector wel haar eigen coronaregels hanteren. Vanwege de internationale concurrentie zijn zij bang om daar tegenin te gaan. Intussen ondermijnt de uitzonderingspositie van de luchtvaart het draagvlak voor de regels waaraan andere branches zich wel hebben te houden.”

Weer eens een kritische toonzetting…

In dezelfde krant wordt al wekenlang een ander verhaal vertelt door verschillende journalisten. Zonder namen te noemen is de toonzetting en informatie vooral doordrenkt met ondersteunende woorden voor de luchtvaart in het algemeen en Eindhoven Airport en de betrokken vliegmaatschappijen in het bijzonder.
Zo lezen we met grote regelmaat hoe erg het allemaal wel niet is dat de Wizz Airs, de Transavia’s en de Ryanairs nu in de (financiële) problemen komen door de crisis. En voelen we de grote opluchting dat de luchtvaart gewoon weer herstart, inclusief de budgetprijzen die de grote aantallen vakantie- en pleziervluchten weer snel op het oude peil brengen.
Net zoals de laatste berichtgeving over de nieuwe bestemmingen van deze prijsvliegers. Zo kondigt Wizz Air aan dat er vanaf nu gevlogen wordt op Cyprus…!

Eindhoven Airport vervalt dus meteen weer in zijn oude gedrag – groei vakantievluchten en -bestemmingen – in plaats de oorspronkelijke afspraken omtrent actief sturen op minder geluidbelasting, structureel bijdragen aan de klimaatdoelstellingen, actief sturen op verbetering van de luchtkwaliteit en meerwaarde bieden voor de regio (dus niet sec vakantiebestemmingen). Het zelf gemaakte statement dat Eindhoven Airport een ‘goede buur’ wil zijn en aansluiting zoekt bij de regio wordt gelogenstraft door het feit dat de eerste uitbreiding weer een vakantievlucht is…

Bron: ED (https://www.ed.nl/opinie/een-ding-is-duidelijk-vliegen-kan-wel-minder)