Documentatie bij de woningbouwbeperking door de 20Ke-zone rond het vliegveld

    0
    166

    Naar aanleiding van de Knegseldiscussie over geen of een kleiner vliegveld, waarbij de woningbouwbeperkingen de voornaamste drijvende kracht waren, leek het BVM2 verstandig om de documentatie hierover, die al weer uit 2010 en 2011 dateert, beter vindbaar te maken.

    Vóór het Aldersadvies dd juni 2010 bestond er landelijk een halfzacht beleid t.a.v. woningbouw in de 20Ke (op 47 dB Lden-)zone rond vliegvelden. Door het Aldersadvies is deze halfzachte situatie in onze regio niet actueel meer. Daarom wordt er in dit artikel geen aandacht meer aan besteed.

    Men kan het Aldersadvies integraal en met bijlages vinden op https://www.alderstafeleindhoven.nl/advies-2010.html . Gemakshalve wordt de hoofdtekst (zonder bijlagen) hieronder zichtbaar gemaakt. De passages over de woningbouw zijn te vinden op pagina 18, 19 en 20. Het kaartje op blz 20 is een werkdocument en heeft nog geen formele status als ruimtelijke ordening-document. Dat komt omdat de 20Ke-zone van jaar tot jaar verschillen kan vanwege het wisselende civiele en militaire gebruik van het vliegveld. Er moest eerst een soort standaard komen.

    De passages in het Aldersadvies zijn input geweest voor de gemeentes in het gebied van de ‘sigaar’. dat is besproken in (zoals dat toe heatte) SRE-verband. De output van dit SRE-overleg is in de gemeente Eindhoven neergelegd in een Raadsinformatiebrief (RIB). Waarschijnlijk is dat in andere gemeenten gelijktijdig ook gebeurd, maar dat heeft BVM2 niet gecontroleerd.
    De Eindhovense RIB idateert van 10 mei 2011, is gecodeerd 11R4416, heet “Standpuntbepaling college over gevolgen van Alderstafel voor woningbouw” en is in het Eindhovense Raads Informatie Systeem te vinden op https://raadsinformatie.eindhoven.nl/zoeken?keywords=11R4416&limit=10&document_type=&search=send (pak het kopje met het Adobe-tekentje). Op dit webadres is tevens bijlage 1 te vinden, zijnde de boven afgedrukte kaart. Deze kaart is dus in formeel-juridische zin de 20Ke-zone.
    Gemakshalve worden de RIB en de bijbehorende kaart hieronder ook als file toegankelijk gemaakt.

    In een commentaar gaf BOW-voorzitter (en BVM2-bestuurder) Kopinga aan dat onderliggende aannames niet in de RIB verantwoord zijn, zoals de gebruikte vlootmix, welke spreiding over de dag, en welke militaire activiteiten. Het ‘gat’ ten Noorden van Son is omdat het gebruikte model erg gevoelig is voor kleine veranderingen. Er hoeft maar weinig te gebeuren en het ‘slibt weer dicht’.
    Wel is in de RIB verantwoord dat de kaart gebaseerd is op de gemiddelde, feitelijk gevlogen activiteiten van Defensie.

    In de RIB wordt ‘grootschalig’ gedefinieerd als ‘>50 nieuwe woningen’. De RIB wekt de indruk (zonder dat dat er met zoveel woorden staat) dat het niet de bedoeling is dat bijvoorbeeld een project van 135 woningen wordt opgesplitst in drie blokken van 45.
    Er staat expliciet dat het oplossen van een financieel knelpunt geen reden is om af te wijken van de 50 woningen-norm.
    Wel maakt men in de RIB een voorbehoud dat in specifieke situaties transformaties mogelijk moeten blijven, zoals milieusaneringen van een bedrijf of nieuwe invullingen van bestaande bestemmingen.

    Verder wordt de grens gelegd dat plannen, die ten tijde van de RIB al in voorontwerp waren vastgesteld, niet onder de 20Ke-beperkingen vallen. Dat betreft Schippershof en Oerle-Zuid in Veldhoven, Duizel-Noord, en Nijnsel-Zuid (samen goed voor ca 500 woningen). Die zijn dus nog wel gebouwd.
    Het Sonse plan Nieuwe Woud was nog niet in voorontwerp vastgesteld en is dus afgelast. Dat ging om 3000 nieuwe woningen tussen Son en Best.

    Tenslotte is afgesproken dat de woningbouwbeperkingen formeel-juridisch vastgelegd zijn door het 20Ke-gebied te schrappen in de Provinciale zoekgebieden Verstedelijking (met bovengenoemde vier wijken als uitzondering), en door afspraken te maken binnen het Regionaal Ruimtelijk Overleg tussen de betreffende gemeenten en de provincie.

    Het regionale beleid ging op 01 juli 2011 in

    Het Aldersadvies is vanwege toenmalige landelijke politieke verwikkelingen enige tijd blijven liggen, en is meegenomen in het momenteel vigerende Luchthavenbesluit 2014.