
Elysian E9X
Luchtvaartnieuws van 01 mei bracht naar buiten dat directeur Hellemons van Eiindhoven Airport toegetreden is tot de Adviesraad van de Nederlandse startup Elysian. Dd 2 mei valt dit bericht niet terug te vinden op de website van Elysian en evenmin van Eindhoven Airport, maar op LinkedIn is het te vinden op https://www.linkedin.com/posts/elysian-aircraft_klm-joins-electric-airliner-startup-elysian-activity-7191075344647421953-noxT of . Luchtvaartnieuws heeft blijkbaar goed opgelet.
Elysian is een kleine, jonge Nederlandse startup die een batterij-elektrisch vliegtuig wil bouwen, de E9X, die 90 passagiers over 800km zou moeten kunnen verplaatsen. Volgens Luchtvaartnieuws zou het prototype in 2030 gaan vliegen. De website van Elysian noemt 2033 ( https://www.elysianaircraft.com/ ).
De startup heeft een illustere ondersteuning vanuit Panta Holdings, TU Delft, TU Twente, NLR, DLR (De Duitse NLR), en Fokker. Elysian probeert zijn netwerk te formaliseren in genoemde Adviesraad.
BVM2 is welwillend, maar vooralsnog sceptisch ten aanzien van elektrisch vliegen. Er zijn een heleboel startups met wilde plannen en nog erg weinig vliegtuig.
Elektrisch vliegen, als het zover komt, zou in elk geval nut hebben vanwege de lokale luchtkwaliteit en vanwege het klimaat, als met mogelijk blijkt voldoende groene stroom te vinden. In hoeverre ze stiller zijn dan de huidige straalverkeersvliegtuigen, moet blijken. Zie https://bvm2.nl/elektrisch-vliegen-wel-of-niet-stiller-dan-gewoon-vliegen/ en https://bvm2.nl/hybrideelektrisch-vliegen-kan-onder-voorwaarden-beperkt-nut-hebben/ en https://bvm2.nl/over-het-voorgenomen-elektrisch-vliegen-op-eindhoven-airport/ .
Hoever is 800km hemelsbreed?
Wat spelen met de distance calculator: je haalt Dublin of Glasgow net niet, Milaan net wel, heel Duitsland en het Engelse deel van Groot-Brittanië wel, Denemarken wel en Noorwegen of Zweden niet. Op zich veel interessante bestemmingen.
