De toeristische sector begint zich te bezinnen op het klimaat – gevolgen voor Eindhoven Airport

    0
    235

    Delen van de toeristische sector die wat verder kijken dan hun neus lang is, en bijbehorende transportsector, beginnen zich te realiseren dat het klimaat een ernstige bedreiging is voor het bedrijfsmodel. 29% van de toeristische infrastructuur in het Caribische gebied loopt onder water als de zeespiegel één meter stijgt, en bijv. Iberostar Hotels signaleert dat hun zonnige stranden afkalven, geteisterd worden door orkanen en aan een steeds dodere zee grenzen. Sindsdien heeft Iberostar uiterst ambitieuze verduurzamingsdoelen.
    Een verkeerd toerisme vernietigt wat het wil bevorderen.

    Er is een internationale stichting in het leven geroepen, The Travel Foundation, om in deze de belangen te bevorderen.
    The Travel Foundation heeft aan Paul Peeters (Breda University of Applied Science, de gerenommeerdste Nederlandse onderzoeker op het gebied van duurzaam toerisme) en Bernadett Papp gevraagd om zoiets als een Grand Design te ontwerpen hoe je de toeristische sector in 2050 broeikasgasloos krijgt, en wat  er dan nog wèl kan. Dat product is op 1 maart 2023 geleverd en heet ‘Envisioning Tourism in 2030 and Beyond’.

    Het werk vloeit voort uit een door Peeters ontworpen model dat in eerste instantie gevoed wordt met de klassieke oplossingen waar de luchtvaart altijd mee schermt: compensatieprojecten elders, technologie, duurzame brandstof (SAF) en taks op de luchtvaart annex subsidies erbuiten (bijvorbeeld HSL-lijnen). Dit alles dwingend voorgeschreven.
    Dit pakket komt een eind, maar niet ver genoeg.

    Daarom voegen Peeters en Papp de eisen toe dat er een cap komt op de hoeveelheid vliegtuigbrandstof op het niveau van 2019, en dat met name het  lange afstands-verkeer drastisch ontmoedigd wordt (lang = >8000km enkel).

    Wat er dan nog wel kan, geeft geen reden voor paniek. Er treden vooral verschuivingen op binnen de sector. Vakantiegangers zullen moeten leven met vakanties dichter bij huis, minder vaak en langer (liever eenmaal twee weken naar Kreta dan twee maal één week naar Bali). En vaker met de HSL naar de bestemming.
    Het aantal overnachtingen, trips en verdiende dollars kan ongeveer gelijk blijven.

    Wie een uitgebreidere beschrijving wil, kan terecht op https://www.bjmgerard.nl/stel-je-je-het-toerisme-in-2030-en-2050-eens-voor/ . Daar ook een link naar het rapport zelf.

    Een en ander kan consequenties hebben voor Eindhoven Airport, maar ook dat hoeft niet tot onmiddellijke paniek te leiden.

    • Eindhoven Airport heeft geen lange afstandsvluchten – en dat moet zo blijven
    • Mogelijk moet er een mondiale herverdeling van slots komen om kleine, en sterk  van het toerisme afhankelijke, eilandnaties te ontzien. Men zou zomaar kunnen denken aan een toekomstig verzoek om Eindhovense slots in te leveren voor de Malediven.
    • Het is van belang dat er überhaupt nog in aantallen slots gerekend kan worden, dus wel een maximaal aantal vliegbewegingen
    • Elektrisch vliegen moet in plaats van fossiel komen, en niet als aanvulling erop.
    • Peeters en Papp zien, anders dan Eindhoven Airport, op termijn weinig heil in biokerosine, en willen vanaf 2025 toe naar elektrofuels. Men kan erover twisten hoe weinig ‘weinig’ is, maar het vliegveld cq Defensie zou er in elk geval goed aan doen om zelf alvast zoveel mogelijk stroom op te wekken.
      Mogelijk is hier een Brainportlink zinvol.
    • Peeters en Papp zien, anders dan Eindhoven Airport, weinig heil in compensatieprojecten. Ook hier kan men erover twisten hoe weinig ‘weinig’ is, en wat wel en niet verstandig is. Bezinning lijkt op zijn plaats.