Daling klaagcijfers vliegveld verschillend uit te leggen

    0
    143

    Begin april verscheen de Jaarrapportage Meldingen geluidhinder van de vliegbasis Eindhoven (civiel en militair verkeer samen) . Het persbericht op Samen op de Hoogte, met daarin een verwijzing naar het eigenlijke rapport, is te vinden op https://samenopdehoogte.nl/nieuws/3031442.aspx .

    Dit verhaal gaat niet over het geluid zelf, maar over het melden van geluid. Het geluid zelf valt nog redelijk objectief te beschrijven, maar de gewaarwording ervan heeft psychologische mede-oorzaken die het minder objectief maken.
    Het aantal meldingen jojo’t door de jaren heen, evenals het aantal melders. In 2024 lagen beide een stuk lager dan in 2023.

    BVM2- en BOW-bestuurder Kopinga verklaarde, desgevraagd, in het Eindhovens Dagblad van 16 april dat de werkelijkheid in elk geval niet veranderd was. De modernere vloot met stillere vliegtuigen telt ook steeds zwaardere vliegtuigen. Het totaaleffect daarvan staat nog te bezien.
    Hoe dan ook moet de geluidsruimte met 30% terug ( https://bvm2.nl/geluidbelasting-vliegveld-neemt-af-maar-het-gaat-veel-te-langzaam/ ). Over het subjectieve deel van het meldingenverhaal kon Kopinga niet ex cathedra wat zeggen.

    Ook het recente GGD-onderzoek, dat globaliter op gelijke percentages ernstige hinder en slaapverstoring uitkomt, wijst niet op een verandering in de feitelijke werkelijkheid. ( https://bvm2.nl/ggd-meting-mensen-vinden-geluid-en-luchtkwaliteit-nog-steeds-een-probleem/ ) .

    Wat in elk geval vast te stellen valt, is dat de vroegste uren de meeste meldingen geven, en dat de militairen meestal onder kantoortijden vliegen. Een uur later civiel vliegen, minstens in het weekend, zou een slok op een borrel schelen.

    Het Eindhovens Dagblad ging een dag later op zoek naar de mens achter de niet-meer-melder, en kwam uit op meldingsmoeheid. Het citeerde Sven Bakkes uit de regio Waalre-Valkenswaard, en Ben Koenen uit de Achtse Barrier (Eindhoven-Noord). Ze doen er toch niets mee, was de boodschap – een begrijpelijk standpunt. Zie https://www.ed.nl/eindhoven/inwoners-valkenswaard-en-waalre-zijn-het-klagen-over-vliegverkeer-beu-heeft-geen-enkele-zin~a69160ae/ .

    Wat in elk geval bij de hinderlijkste vliegtuigen zou helpen is het aantal militaire rondjes rond de kerk-vluchten zou verminderen.


    Nog één onderwerp uit de Jaarrapportage, dat de krant niet gehaald heeft, namelijk de nauwkeurigheid waarmee startende vliegtuigen hun SID volgen, en de hoogte boven welke ze van die SID afwijken (de Standard Instrument Departure, zoiets als de ideale vliegroute om zo weinig mogelijk overlast te geven. Rond de SID-lijn ligt bij Eindhoven een tolerantieafstand van 1NM (1850m) en zo ontstaan corridors in de lucht.
    Het onopvallende streepje is de startbaan en de corridors beginnen op enige afstand van de startbaan.
    In het linkervakje starten ze naar het  Noordoosten, in het rechtervakje naar het Zuidwesten.
    Piloten blijven hunnen hun SID als ze de corridor volgen, of als ze deze boven de 6000 voet verlaten (1829 m)

    Hier is duidelijk nog wat te verbeteren.