Corona: Luchtvaartsector MOET niks

    0
    644

    Toen  op het hoogtepunt van de Coronacrisis iedereen zoveel mogelijk in thuisquarantaine zat, er een paar volle vliegtuigen op Eindhoven Airport uit Oost-Europa landden en de passagiers in overvolle busjes werden meegenomen, ontstond er een storm van verontwaardiging op internetfora en wat deed de overheid? Niets. Want ja, de economie (de agrarische sector met een machtige lobby in DenHaag) moet doorgaan.

    Toen steeds duidelijker werd, dat de grote slachterijen  en de huisvesting van arbeidsmigranten een bron van besmettingen waren, werd het verband met die binnengekomen vliegtuigen niet duidelijk gelegd, maar kwam de overheid uiteindelijk wel in actie. Alhoewel, in ene Veiligheidsregio gelden blijkbaar toch andere regels dan in de andere. En laat de ene burgemeester economische argumenten zwaarder wegen dan de Volksgezondheid.

    Hetzelfde gebeurt nu weer met de demonstraties zoals die op de Dam. Ook hier heeft de overheid moeite om te beslissen, of ze in moet grijpen, hoewel hier economische motieven waarschijnlijk minder een rol spelen. Maar ja, als er weer een grote(re) uitbraak komt, zijn we allemaal, inclusief onze economie, de klos. Die les hebben de burgemeesters van de erop volgende grote steden wel geleerd.

    Dan ons vervoer. Met grote moeite schaalt ons Openbaar Vervoer langzaam op naar het nieuwe normaal. Uitgebreide protocollen, zoveel mogelijk thuisblijven, zoveel mogelijk afstand bewaren , lege stoelen en verplichte , maar weinig helpende mondkapjes moeten het zo veilig mogelijk maken.

    Ryanair

    Maar dan het vliegverkeer. Vanaf 15 juni/ 1 juli  kan er weer volop gevlogen worden. Is dat verstandig, nu er nog steeds geen vaccin tegen corona beschikbaar is? Uit het voorbeeld van de arbeidsmigranten en de terugkerende wintersporters uit Noord -Italië blijkt, dat we zeer voorzichtig moeten zijn. En wat doet de overheid? Niets. Ze stelt geen eisen aan ondernemers als O’Leary van Ryanair, die in de Financial Times de afstandsregel een “idioot idee waar je niets mee bereikt” noemt en Pieter Elbers van KLM die zich aan de reddingsboei van de (weinig helpende) niet medische mondkapjes vastklemt en het vrijhouden van stoelen niet haalbaar acht. Laten we ook hier de economie ( met de machtige luchtvaartlobby in Den Haag ) zwaarder wegen? Er zijn zelfs nog geen fatsoenlijke onderzoeken beschikbaar naar hoe dit virus zich in een overvol vliegtuig gedraagt. De luchtvaartsector zelf geeft volmondig toe, dat economische motieven de doorslag geven.

    Het enige waar we nog op mogen hopen, is het eigen gezonde verstand van al die duizenden vakantiegangers die straks weer als haringen in een ton vervoerd de zuidelijke stranden op willen gaan zoeken.

    W.Arts