BVM2 wil handhaving op te laat binnenkomende nachtvluchten

    0
    99

    Een alternatief voor de boeteregeling
    Tot ongeveer vijf jaar geleden kreeg een vliegtuigmaatschappij een boete als een vliegtuig verwijtbaar na sluitingstijd binnenkwam. Die boete was flink hoger dan wat die maatschappij aan zo’n vlucht verdiende.

    De vliegsector wilde van deze boete af. Er werd beweerd dat zo’n regeling juridisch niet zou kunnen, en de boeteregeling is in 2021 vervallen verklaard. Sinds die tijd is er getouwtrek binnen een verdeeld Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO). Daarom heeft het LEO de Bestse ex-wethouder Van Schuppen gevraagd om een alternatief voor de boeteregeling te ontwerpen (het niet-voortbestaan van de oude boeteregeling kreeg van Schuppen dus als voorwaarde mee).

    Op 11 december 2024 presenteerde Van Schuppen zijn werkstuk. Daarin figureren internationale codes dat een luchtvaartmaatschappij al eerder op een dag een vertraging oploopt, dat die zich voortplant gedurende het verdere verloop van de dag, dat het ingewikkeld was en dat de maatschappij daar niets aan doen kan.
    Waarna het voorstel van Van Schuppen zich beperkte tot het archiveren van vertraagde vluchten na 23.00 uur, met hun oorzaak, in de Rapportage Geluidhindermeldingen, en om daar een goed gesprek in het LEO aan te wijden als de oorzaken van de tijdsoverschrijding regelmatig terugkwamen. De vertegenwoordigers van de luchtvaartmaatschappijen kunnen dan aangeven of er maatregelen genomen kunnen worden tegen dergelijke vertragingen in de toekomst.

    Hellemons zegt dat de situatie verbetert
    Op zich is een archivering noodzakeljk, maar niet voldoende. Op deze basis is er geen handhaving op overtredingen meer. Er ontstond dan ook een nogal stevige discussie in het LEO waarin de partijen in deze langs logische lijnen verdeeld zijn.

    Eindhoven Airport-directeur Hellemons zond na afloop, dezelfde avond nog, een relativerend bericht aan de deelnemers aan het LEO-overleg. Dat het aantal binnenkomsten na 23.00 uur in 2023 299 was, en t/m 11 december 2024 nog maar 251. Hiervan in 2023 15 extensies en in 2024 – tot nu toe – 17. (Een extensie is een laatste vlucht die op tijd vertrokken is of had kunnen vertrekken, maar door omstandigheden onderweg na 23.00 uur aankomt – dit wordt als niet verwijtbaar gezien bg)).

    Het antwoord van BVM2-voorzitter Scheffers
    Allemaal goed en wel, aldus Scheffers, maar die 251 die overblijven is nog steeds veel te veel, ook na aftrek van extensies. Een mens heeft recht op acht uur ongestoorde nachtrust, dus van 23.00 – 07.00 uur. Aldus Scheffers in een brief aan de leden van het LEO, een dag later. Hij vindt het voorstel van Van Schuppen, zoals dat er ligt, onacceptabel vanwege de wollige formulering en het ontbreken van een duidelijk doel en een weg daar naar toe.

    Scheffers hanteert een definitie van extensie die overgenomen is uit het concept-Luchthavenbesluit van Lelystad Airport:
    Het eerste lid (Redactie: waarin de openstelling tussen 07.00 en 23.00 is vastgelegd) geldt niet voor het uitvoeren van een landing tussen 23.00 uur en 00.00 uur plaatselijke tijd door een luchtvaartuig van een verkeersvlucht die volgens schema eerder dan 23.00 uur plaatselijke tijd had moeten arriveren voor zover sprake is van een vertraging op de laatste luchthaven van vertrek of gedurende de uitvoering van de laatste vlucht volgens schema vanaf die luchthaven, veroorzaakt door:

    a. een technische storing van het luchtvaartuig, dan wel van de luchtvaarttechnische
         gronduitrusting;

    b. extreme meteorologische omstandigheden; of
    c. het onverwacht toekennen van een later ATC-slot dan gepland op de luchthaven van vertrek.

    Scheffers herhaalt een eerder omwonendenvoorstel om het aantal te laat binnenkomende vluchten terug te dringen naar hooguit 50 extensies. Om Transavia (want daar gaat het in praktijk om) ter wille te zijn, zou dit in hooguit vier stappen gerealiseerd moeten worden.
    De stapsgewijze afbouw zou in de Medegebruiksvergunningen ondergebracht kunnen worden, en het eindresultaat in het  (nog op te stellen) Luchthavenbesluit.