BVM2 reageert op artikel in Eindhovens Dagblad over “witte condensstrepen”

    0
    159

    Op 09 augustus 2022 plaatste Eindhovens Dagblad-journalist Frank van den Heuvel onderstaand bericht. De foto’s zijn uit de koker van BVM2 zelf.
    Namens BVM2 heeft Bernard Gerard op het artikel gereageerd door een ingezonden opinie aan het Eindhovens Dagblad aan te bieden.
    Eerst het artikel van Van den Heuvel, daarna de opinie van Bernard Gerard.


    Klimaatopwarmende contrails en cirruswolken, veroorzaakt door vliegtuigen

    Witte condensstrepen als boter kaas en eieren in de lucht (Frank van den Heuvel, EhvD, 09 aug 2022)

    De witte condensstrepen maakten gisterochtend plots zichtbaar hoeveel vliegtuigen er doorgaans over ons heen komen.

    Wie gisterochtend een wandeling maakte of lekker in de tuin zat, kon ze bijna niet ontgaan: talloze witte vliegtuigstrepen tekenden zich af tegen een wolkenloze, azuurblauwe lucht. Op sociale media kwamen ze veelvuldig voorbij en ook de inbox van het ED stroomde vol met foto’s.

    Het gaat om zogenoemde contrails, of cotra’s; een samenvoeging van de Engelse woorden condensation en trail (spoor). De strepen ontstaan op grote hoogte, waar het erg koud is: tussen de -35 en -50 graden. In de uitlaatgassen van de vliegtuigen zit waterdamp, die door de lage temperaturen meteen condenseert, bevriest tot ijskristalletjes en zo de sporen vormt.

    Vochtige lucht De strepen waren gisterochtend extra duidelijk en langdurig te zien vanwege de vochtige lucht op grote hoogte, vertelt een woordvoerder van Weeronline. Het is niet zo dat er plots meer gevlogen werd. ,,Als de lucht droog is, zie je de vliegtuigstreep niet, of maar erg kort. Bij een hoge luchtvochtigheid blijven ze langer zichtbaar. Dat was maandagochtend het geval.”

    Het lijnenspel maakte in ieder geval nog eens zichtbaar hoe vaak er vliegtuigen over ons heen komen. Dat dacht ook Geert van Bussel, varkenshouder in Ommel, toen hij ’s ochtends naar zijn stallen wandelde. Hij maakte een foto van de lucht boven zijn boerderij. ,,Ik was op weg naar de varkens en kon het in eerste instantie niet geloven, totdat ik er zelf een vliegtuig doorheen zag komen”, vertelt hij. ,,Ik dacht wel even: wij moeten als boeren allemaal weg, maar wie is hier nu de grote vervuiler? De strepen op zichzelf zijn misschien niet schadelijk, maar het geeft wel aan hoeveel er gevlogen wordt.”

    Ook andere boeren meldden zich. ,,Luchtvervuiling? Geen boer te zien daarboven”, stond er als toelichting bij een foto.

    Bij de verbranding van vliegtuigkerosine komt immers meer vrij dan alleen waterdamp. Het leidt ook tot de uitstoot van broeikasgas CO2 en een aantal andere vervuilende gassen.

    Er zijn ook mensen die verder gaan. De witte vliegtuigstrepen zijn al decennialang een onuitputtelijke bron voor complotdenkers. Zij spreken van ‘chemtrails’ (chemische sporen). De hashtag met dat woord was gisterochtend trending op Twitter.

    De mensen die hierin geloven, denken dat het niet om gecondenseerde waterdamp gaat, maar om chemische stoffen, die moedwillig door straalvliegtuigen worden verspreid als oefening voor chemische oorlogsvoering of andere doeleinden.


    Satellietfoto van contrails op 16 feb 2020

    Vliegtuigstrepen hebben een sterk opwarmend effect op het klimaat (en de opbrengst van zonnepanelen daalt)

    (opinieartikel aangeboden aan EhvD dd 09 aug 2022)

    In het Eindhovens Dagblad van 09 aug 2022 staat een foto geplaatst van condensstrepen (contrails) hoog ik de lucht, ontstaan uit straalmotoruitlaten. Vooral het esthetisch effect wordt genoemd.

    Wat ook vermeld had moeten worden, is dat deze contrails (en de cirrusbewolking die er na verwaaien uit ontstaat) een sterk opwarmend effect op het klimaat hebben.

    Alle verbrandingsprocessen brengen CO2 de lucht in. Straalmotoren wijken daarin niet af van andere verbrandingsprocessen.
    Als echter deze verbrandingsprocessen op 10km hoogte plaatsvinden, treden er, behalve de gebruikelijke CO2-effecten, ook niet-CO2-effecten op. Versimpeld weergegeven zijn die ongeveer dubbel zo sterk als de CO2-effecten. Dat zegt o.a. de Europese Commissie op basis van een op deze vraag gerichte wetenschappelijke studie. Aan die niet-CO2-effecten leveren de contrails de grootste bijdrage.

    Men kan zich een eenvoudige, intuitieve voorstelling van de gang van zaken maken. Overdag kaatsen de contrails zowel van boven als van beneden komende licht en warmtestraling terug. Dat heft elkaar ruwweg op. ’s Nachts kaatsen de contrails wel uitgaande straling terug omlaag, maar geen inkomende straling terug omhoog. Netto is het effect behoorlijk opwarmend.
    Reden temeer om minder en selectiever te vliegen.
    Voor nadere uitleg zie desgewenst
    https://www.bjmgerard.nl/aerosolen-door-vliegen-versterken-klimaatopwarming-anders-dan-algemene-beeld / .

    Een geheel andere vorm van klimaatschade is dat contrails licht van zonnepanelen wegstelen, en ook van gewassen. In extreme gevallen kan het een kwart schelen, gangbaar op kwaaie dagen is 10% verlies en jaargemiddeld bedraagt het lichtverlies altijd nog 0,5 tot 1%.  Het scheelt hetzelfde percentage aan gewasopbrengst en dat is, naar iemand uit Wageningen uitgerekend heeft, toch al gauw goed voor een paar duizend Euro per bedrijf per jaar. (Voor meer uitleg zie https://www.bjmgerard.nl/het-gestolen-licht/  ).
    Ook langs deze lijn redenerend een reden om minder en selectiever te vliegen.

    Bernard Gerard
    Beraad vlieghinder Moet Minder (BVM2)
    bjmgerard@gmail.com