BVM2 en BOW vinden medegebruiksvergunning 2024 te hoog vastgesteld

    0
    283
    Alle geluidscontouren in 2020 (civiel+militair) in de gekozen variant

    Het vliegveld opereert op basis van het Luchthavenbesluit 2014, in afwachting van een nieuw besluit waarin het advies-Van Geel wordt vastgelegd. Dat laatste kan nog wel even duren.
    Het civiele medegebruik voor Eindhoven Airport wordt aanvullend vastgelegd in de, jaarlijks te verstrekken, MedeGebruiksVergunning (MGV). Momenteel is de MGV voor 2024 in procedure.

    Op weg naar de 30% geluidsreductie, zoals door Van Geel vastgelegd, wordt de geluidsruimte elk jaar een beetje verlaagd met de opbrengst van geluidsbesparende ontwikkelingen, zoals daar zijn het minder vliegen aan de randen van de dag en de vlootvernieuwing, die geleidelijk aan voor stillere vliegtuigen zorgt.
    De geluidsruimte is de oppervlakte binnen de 35Ke-contour.

    Het traditionele discussiepunt is nog steeds van welk begingetal die 30% afgetrokken moet worden: dat wat mocht in 2019, of de overschrijding van wat mocht. Dit is nog steeds een bron van onenigheid.
    Er kan wat winst worden ingeboekt, omdat er waarschijnlijk minder na 23.00 uur gevlogen gaat worden, en omdat een rapport van To70 becijfert dat t/m 2024 20% vlootvernieuwing is. Maar er staat niet bij welke geluidswinst daarbij hoort, dus dat zelf maar gereconstrueerd met Van Geel als uitgangspunt.

    Allen bij elkaar vindt de BOW, en vindt BVM2 die zich bij de BOW aansluit, dat de geluidsruimte in 2024 moet worden vastgesteld op 8,53km2 en niet op de voorgestelde 8,9km2.
    Het in de MGV genoemde aantal van 41500 vliegbewegngen is te hoog, want gebaseerd op de eerder genoemde overschrijding. Dit moet 40500 zijn.

    De tekst van de zienswijze is hieronder te downloaden.