BVM2 heeft een advies uitgebracht over wat er, naar de mening van BVM2, in de programma’s zou moeten staan voor de gemeenteraadsprogramma’s van 2026. Daaraan beginnen partijen nu te schrijven.
De meeste politieke partijen die straks meedoen, zitten nu ook al in de gemeenteraden. Daarom is het advies naar de zittende raads- en collegeleden gestuurd.
Maar er kunnen partijen bestaan die nu niet in een gemeenteraad zitten en dat straks wel willen proberen. Voor die partijen staat hieronder het advies afgedrukt.

Aan de politieke partijen in de regio Eindhoven Eindhoven, 19 mei 2025
Geachte bestuurders, geachte (aanstaande) volksvertegenwoordigers
u gaat zich binnenkort buigen over het programma waarmee uw organisatie de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 ingaat.
Bij het Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2) hebben zich op basis van een Manifest 32 organisaties aangesloten en een kleine 2000 natuurlijke personen, die er naar streven de nadelen van de nabijheid van het Eindhovense vliegveld zover mogelijk terug te dringen. BVM2 heeft een goed onderhouden website https://bvm2.nl met veel informatie.
BVM2 zou u enkele aandachtspunten willen meegeven t.b.v. uw verkiezingsprogramma.
- Volledige uitvoering van het advies-Van Geel uit 2019
Voor het geluid betekent dat een verkleining van de geluidsruimte in 2030 t.o.v. 2019 met 30% . Daarnaast noemt Van Geel ook doelen als schonere lucht en minder CO2 . Eindhoven Airport is veruit de grootste CO2-uitstoter van de gemeente Eindhoven.
Op al deze punten is nog bijna niets gerealiseerd. - Handhaving van een dubbel slot op het civiele vliegen
Met een dubbel slot wordt het geluidsniveau zowel begrensd door de bekende 35Ke-contour (in km2 ) als door een maximum aantal vliegbewegingen. Dit net als bij Schiphol.
De ervaring leert dat de gevoelde geluidshinder door beide grootheden samen bepaald wordt.
Eindhoven Airport wil van het aantal vliegbewegingen als criterium af. Binnen eenzelfde gemiddelde contour kan dat tot veel meer vliegbewegingen leiden. - Reductie van het jaarlijkse maximale aantal civiele vliegbewegingen tot 25000 a 30000.
BVM2 analyseert dat de door Van Geel gestelde doelen niet met het huidige aantal van 40500 vliegbewegingen gehaald kunnen worden. Dat aantal moet omlaag tot 25000 a 30000, meer dan genoeg voor de eigen regio, zoals van Geel beoogde. - Handhaving van de bestuurlijke keuze uit 2011 dat er geen grootschalige woningbouw gerealiseerd zal worden in de 20Ke-zone
Een recent GGD-onderzoek wijst uit dat binnen de 20Ke-zone ca 40% van de mensen ernstige geluidshinder ervaart, en ongeveer een kwart ernstige slaapverstoring. Het is niet verantwoord om nieuwe woonwijken hieraan bloot te stellen. Vandaar de bestuurlijke afspraak uit 2011 .
De 20Ke-zone omvat momenteel ongeveer 100 km2 . Deze omvang moet fors omlaag, mede dus door minder vliegbewegingen. Daardoor kunnen er nieuwe bouwlocaties in beeld komen.
Uiteraard zijn wij gaarne bereid om deze aanbevelingen nader toe te lichten, digitaal of in een gesprek.
Met vriendelijke groeten
Wim Scheffers, voorzitter BVM2
Bernard Gerard, secretaris BVM2
bestuur@bvm2.nl
06-81315549
