
In het informatieve deel van het LEO van 06 maart 2025 mocht een piloot, dus een ervaringsdeskundige, zijn idee voorstellen om een extra ‘waypoint’ aan te leggen tussen Walik en Steensel. Dat zou het aanvliegen van de bocht tussen Steensel en eersel door preciezer maken.
‘Precies’ betekent hier dat de vluchtlijn zo goed mogelijk midden tussen Steensel en Eersel door loopt, en dat de zijwaartse spreiding daarbij zo klein mogelijk is.
Het idee is onderzocht en het resultaat werd in het LEO van 02 okt 2025 gepresenteerd. De boodschap was dat het voorstel niet haalbaar en niet wenselijk was om drie redenen:
- De vluchtlijn zou richting Steensel verschuiven
- Het zou om een te scherpe extra bocht vragen die niet haalbaar is in de standaard vliegprocedures
- De NADP1-startprocedure, niet nu afgesproken is, maakt dat vliegtuigen relatief snel stijgen en dus relatief langzaam vliegen. Daardoor wordt de bocht al strakker gevlogen dan eerst en waaiert het vliegverkeer al minder uit naar buiten.
Deze uitkomst is met de piloot en met de omgevingsvertegenwoordigers uit Steensel en Eersel besproken.
De radartracks blijven voortdurend gemonitord worden.
BVM2 kan niet anders dan aannemen dat de uitkomst, en de gebruikte argumenten, correct zijn.
De volledige tekst, zie …





