Beam030-manoeuvre met C-130 onderzocht vanuit de vluchtsimulator

    0
    273

    Wim van der Kruk, organisator van de beweging ‘Weg met de C130’s boven onze wijk’ heeft op 16 juli 2024 op zijn Facebookpagina een verhaal geschreven over een uitnodiging aan zijn adres van Defensie om met een vliegsimulator om te gaan. De tekst is te vinden op  https://www.facebook.com/groups/465993664654990 . Hij is met toestemming overgenomen.

    De moraal lijkt dat het ervaren vliegers makkelijk lukt om bij het maken van de beruchte bocht ‘beam 03’ niet boven de bebouwde kom van Veldhoven vliegen. Overtredingen zouden voor rekening komen van vliegers in opleiding.

    Hieronder is de tekst van Van der Kruk afgedrukt. De foto’s staan bij het oorspronkelijke artikel.


    Bezoek aan de C130 simulator van de KLu.

    Op 12 juli 2024, op uitnodiging van de commandant van de vliegbasis Eindhoven, samen met een medelid van het Burgerinitiatief ´Weg met de C130s over onze wijk´, een bezoek gebracht aan de C130 simulator van de KLu in Rijen.

    Men wilde ons een inzicht geven in hoe de KLu haar piloten opleidt tot C130 vlieger, en hoe de piloten moeten reageren voor het geval dat een calamiteit optreedt.

    We mochten ´meevliegen´ (in de simulator), waarbij het ons vooral ging om de beam03 manoeuve (over Veldhoven).

    Ons eerste verzoek was om een beam03 manoeuvre (bocht naar rechts die in de realiteit altijd over een deel van Veldhoven loopt) uit te voeren, maar dan precies conform het tracé zoals op pag 13 in het ´Handboek tactische naderingsprocedures voor tactische transport vliegtuigen op Nederlandse militaire bases´ (hierna ´handboek´) staat aangegeven.

    Opm. Het in het handboek getoonde tracé loopt nl. geheel (zo niet, grotendeels) buiten de bebouwde kom van Veldhoven om. Als de C130s altijd dat tracé zouden volgen, zou er ´weinig aan de hand´ zijn. Feit is echter dat alle beam03 manoeuvres over de bebouwing van Veldhoven komen. De vraag is dan, waarom? Omdat het beam03 tracé in het handboek technisch (in de realiteit) niet gevlogen kan worden??

    Tot onze verbazing, de bewuste manoeuvre is zelfs twee maal uitgevoerd/gesimuleerd, bleek de C130 ruim buiten de bebouwingsgrens van Veldhoven te blijven. Het kan dus wel, maar waarom doet men het dan niet?

    Al eerder zijn er met de KLu afspraken gemaakt om minder beam03 vluchten over Veldhoven uit te voeren. Door de KLu is die afspraak geïnterpreteerd als dat er over Veldhoven alleen ´opleidingsvluchten´ worden uitgevoerd. Piloten in opleiding vliegen de beam03 vluchten dan onder begeleiding van een instructeur. Eigenlijk ook niet om blij van te worden. Maar vanwege hun onervarenheid wordt de bocht naar rechts dan blijkbaar ruimer genomen en komt men over de bebouwing van Veldhoven terecht.

    Geen situatie waar wij blij mee zijn.

    De piloot die de simulaties uitvoerde vertelde dat hij geen vluchten over Veldhoven uitvoerde, aangezien hij volledig gekwalificeerd was om de C130 te mogen vliegen. Beam manoeuvres uitvoeren (oefenen) deed hij hoofdzakelijk tijdens uitzendingen (Mali!). Hij was niet gekwalificeerd om als instructeur op te treden, want die waren ´nog meer ervaren dan hij´. Als dat zo is, waarom kan de instructeur er dan niet voor zorgen dat de piloot in opleiding die een beam03 oefening uitvoert niet over de bebouwde kom van Veldhoven vliegt? Met zijn ervaring zou dat toch mogelijk moeten zijn.

    Ook zijn er simulaties uitgevoerd waarbij twee motoren uitvallen op het moment dat de C130 net de landingsbaan dwars kruist.

    Opnieuw een verrassend aspect: waar wij dachten dat de C130 de bocht naar rechts zou inzetten om toch op de vliegbasis te kunnen landen, bleek dat de piloten het toestel rechtdoor lieten vliegen om weer hoogte te krijgen (dat lukt blijkbaar op twee motoren) en nadat alles stabiel was een normale ´in rechte lijn´- landing te maken. Rechtdoor vliegen met twee uitgevallen motoren betekent dus dat er over de bebouwing van Eindhoven verder gevlogen wordt. Maar als de motoren uitvallen als de bocht al is ingezet ……. dan zal de bocht waarschijnlijk worden afgebroken om in een rechte lijn weer hoogte te winnen. Dan vliegt het vliegtuig toch nog over de bebouwde kom van Veldhoven.

    Toen begrepen we ook waarom de medewerkers van de KLu niet genegen waren om simulaties met drie of alle vier de motoren uitgevallen, uit te voeren. Onder het motto: het is in 70 jaar niet gebeurd dat er vier motoren tegelijkertijd uitvallen. Dus geen realistisch scenario.

    Ondertussen rijst de vraag: welke inwoners moeten zich hier zorgen maken voor dit onrealistische scenario. En hoe moet het als de C130 te zijner tijd (ergens rond 2027/8) wordt vervangen door een Embraer transporttoestel. Dat toestel heeft twee (sic!) motoren. Stel dat die twee motoren uitvallen (wel degelijk een realistisch scenario, gezien de simulaties met de C130, die we net hadden meegemaakt).

    Anders gezegd, de zorgen blijven.

    Wel hebben de simulaties aangetoond dat het vliegers en boordwerktuigkundigen die met de C130 vliegen professioneel bezig zijn.

    De instructeurs die tijdens de ´opleidingsvluchten´ de piloten in opleiding begeleiden zouden wel alerter moeten zijn zodat de beam03 manoeuvres niet meer over de bebouwde kom van Veldhoven heen vliegen.

    En de al gekwalificeerde piloten? Die moeten tijdens uitzendingen zoveel mogelijk beam manoeuvres uitvoeren om hun ervaring op peil te houden.