Sunweb-CEO Mattijs ten Brink voorspelde in het Eindhovens Dagblad van 04 januari 2022 dat het vakantievieren drastisch zal veranderen. Minder vervuilend, minder ver, minder wintersport, en minder vliegen.
Klinkt ongewoon voor een CEO van een bedrijf dat met vakantie zijn brood verdient.
Het interview is te vinden op https://krant.ed.nl/titles/eindhovensdagblad/7156/publications/12613/articles/1510874/18/2 , maar dat zit mogelijk achter de abonnee-muur.
Een vergelijkbaar interview is te vinden op de website IVRM Reputatie en daar is het vrij toegankelijk: https://ivrm.nl/mattijs-ten-brink-ceo-sunweb-group-niet-vliegen-maar-veel-vliegen-extra-belasten/ .
Omdat het laatste interview vrij toegankelijk is, wordt hieruit geciteerd.
Eigenlijk, vindt Ten Brink, zou iedereen voor zichzelf een soort virtueel CO2 – budget moeten opzetten. Vliegen betekent minder vlees en een elektrische auto.
Maar Sunweb blijft een reisbedrijf en Ten Brink is niet van plan om “terug te keren naar de jaren ’60 toen vliegen alleen iets was voor de elite” (wat het overigens in mindere mate nog steeds het geval is: 71% van de mensen vliegt 0 of 1 keer per jaar bg ). De post-corona trend is volgens hem uit de drukte, minder standaardpakket, gecombineerde activiteiten en dichterbij op vakantie. “Vakanties moeten toegankelijk blijven voor iedereen, maar we hoeven niet allemaal naar Australië.”. Hij verwacht er zijn brood nog steeds mee te kunnen verdienen. Zijn merk “Eliza was here” (kleinschalige en rustige vakanties) speelt volgens hem succesvol op de nieuwe trend in.
“Naast het vliegtuig zullen bestemmingen dichtbij met auto en fiets populairder worden. Daar spelen we als Sunweb ook op in. Maar ik geloof niet in het rücksichtslos extra belasten van vliegtickets. Ik zie meer heil in een hogere beprijzing van veel vliegen. Dus hoe vaker je vliegt, hoe duurder het wordt. Daar gaan we met de luchtvaartorganisaties en de overheden graag de discussie over aan.”
Elbers van de KLM dacht heel anders over de toekomst van het vliegen na Corona. Benieuwd wie gelijk krijgt.

Ook Milieudefensie wil hogere beprijzing bij veelvliegen
Ook Milieudefensie heeft het idee dat vliegtickets ‘progressief’ geprijsd moeten worden (duurder naarmate je meer vliegt) al eens naar voren gebracht. Onder de kop “Minder luchtvaart? Zorg dat de veelvlieger betaalt” betoogde Milieudefensiedirecteur Donald Pols in een opinieartikel in het Algemeen Dagblad van 01 februari 2020. “Een algemene vliegtaks raakt vooral de mensen die toch al weinig vliegen. Voer een tickettaks in die meestijgt naarmate men vaker vliegt. Zo pak je de veelvliegers aan.”.
Een opmerkelijk samenvallen van standpunten.
Het opinieartikel is na te lezen op https://milieudefensie.nl/actueel/minder-luchtvaart-zorg-dat-de-veelvlieger-betaalt .